جستجو

ثبت شعبه خارجی

آخرین مقالات
ثبت شعبه خارجی - رویال ثبت
فهرست مطالب

ثبت شعبه خارجی چه شرایطی دارد؟

ثبت شعبه خارجی، یکی از بهترین روش ها برای افزایش تعاملات تجاری و تقویت گستره اقتصادی کشور است. تاجران می توانند با اخذ نمایندگی از شرکت های خارجی، در ایران فعالیت کنند به رعایت این شرط که تمامی قوانی تجاری کشور را رعایت نمایند. در متن حاضر سعی داریم تا شرایط ثبت شعبه خارجی در ایران را به همراه مدارک لازم و آیین نامه های مربوطه بررسی کنیم.
از جمله خدمات رویال ثبت می توان به ثبت شرکت دانش بنیان،ثبت برند و لوگو،ثبت شرکت با مسئولیت محدود و… اشاره کرد.

ثبت شعبه خارجی - رویال ثبت

ثبت شعبه شرکت خارجی

ثبت شعبه خارجی با تکیه بر اصول و قوانین کشور قابل انجام است. این شعب بخشی از مسئولیت های مربوط به شرکت مادر (شرکت اصلی که در کشور مبدأ است) را بر عهده دارند. انجام این فعالیت ها و بررسی آن مسئولیت ها منوط بر این است که شرکت مادر توانایی و اجازه ثبت شعبه خارجی خود را در ایران داشته باشد. با بررسی این مسئله می توان به این نتیجه رسید که آیا این کار برای اقتصاد کشور و البته گردش مالی آن شرکت، مزیتی به همراه دارد یا خیر.

موقعیت مکانی شرکت رویال ثبت

مدارک مورد نیاز ثبت شعبه خارجی

ثبت شعبه خارجی با استفاده از مدارک زیر قابل انجام است. شما بدون تهیه این اسناد نمی توانید گاری از پیش ببرید. پس در جمع آوری آنها دقت لازم را داشته باشید.

  • دو نسخه ترجمه از اساسنامه شرکت اصلی
  • دو نسخه ترجمه از آگهی رسمی تأسیس و همچنین آگهی آخرین تغییرات انجام شده در شرکت اصلی
  • گزارش توجیهی نماینده شرکت
  • یک نسخه ترجمه و تصویر برابر با اصل گذرنامه فرد نماینده (در صورتی که او شخصی حقیقی و خارجی است)
  • یک نسخه تصویر برابر با اصل مدارک هویتی نماینده شرکت (در صورتی که نماینده ایرانی است)
  • یک نسخه اصل و ترجمه از گزارش های رسمی بیلان مالی شرکت اصلی
  • دو نسخه ترجمه رسمی و برابر شده از اصل متن قرارداد نمایندگی یا اختیارنامه صادر شده از طرف شرکت اصلی
  • اصل متن تعهدنامه موضوع ماده 6 آئین نامه ثبت شعب خارجی و نمایندگی شرکت های خارجی
ثبت شعبه خارجی - رویال ثبت

طریقه ثبت شعبه خارجی

ثبت شعبه خارجی تنها با طی کردن مراحل و طرق قانونی امکان پذیر است. برای انجام این مهم در وهله اول لازم است که مدارک مورد نیاز اداره ثبت شرکت ها را تهیه و جمع آوری کنید. این اسناد باید مطابق با لیست بالا تهیه شوند تا هیچ گونه مانعی در مسیر بررسی پرونده شما وجود نداشته باشد.

اما به طور کلی، در ابتدای امر باید فردی را به عنوان وکیل و کسی که حق امضا دارد، مشخص کنید. این شخص می تواند اظهارنامه ثبت شعب خارجی را (به زبان فارسی) تنظیم و تحویل اداره ثبت شرکت ها بدهد. توجه داشته باشید که در این اظهارنامه باید مواردی از این دست را با دقت وارد کنید.

  • نام شرکت به طور کامل
  • نوع فعالیت شرکت
  • آدرس دقیق پستی
  • تابعیت اصلی شرکت
  • میزان سرمایه اولیه برای ثبت شعب خارجی

همچنین مهم است که در اظهارنامه مذکور ذکر کنید که شعبه ثبت شده در کدام استان و کدام منطقه از آن استان واقع خواهد شد. در صورتی که شرکت اصلی در ایران نمایندگی داشته باشد، ذکر آدرس دقیق آن نمایندگی ها نیز الزامی است.

این نکته را فراموش نکنید که در زمان ثبت شعبه خارجی در ایران باید مکان شعبه مشخص باشد. شما نمی توانید در اظهارنامه آدرسی را به صورت فرضی وارد کنید. این مسئله توسط کارشناسان اداره ثبت شرکت ها بررسی خواهد شد. در صورت تأیید پرونده، با انتشار آگهی ثبت شعبه خارجی مراحل کاری شما به پایان رسیده است.

ثبت شعبه خارجی - رویال ثبت

مؤسسات ثبت شعبه خارجی

ثبت شعبه خارجی را می توان با استفاده از تجربیات مؤسسات و شرکت های مختلف انجام داد. زمان انتخاب این مؤسسات حتما به میزان موفقیت آنها در پرونده های قبلی توجه کنید. این نکته که دیگر مشتریان تا چه میزان از نوع همکاری آن مؤسسه یا شرکت رضایت داشته اند نیز می تواند یکی از اولویت های شما باشد.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که ثبت شعب خارجی در ایران منوط بر اجازه آن کشور برای ثبت شعبه ایرانی است. به این صورت که اگر شکور مبدأ شما اجازه ثبت شعب شرکت های ایرانی را نمی دهد، شما نیز نمی تواند برای ثبت شعبه شرکت های آن کشور اقدام کنید. در نتیجه مهم است که زمان اقدام برای این کار و انتخاب مؤسسات ثبت شعبه خارجی به یاد داشته باشید که چه مواردی را باید رعایت کرد.

اداره کل ثبت شعبه خارجی

ثبت شعبه خارجی، مانند ثبت شرکت در داخل ایران توسط اداره ثبت شرکت ها انجام می شود. شما موظف با رعایت قوانین داخلی هستید و با استناد به این قوانین و آیین نامه ها می توانید جهت ثبت شعبه خارجی در ایران اقدام کنید.

نوع فعالیت این سازمان به صورت حضوری و غیر حضوری است. همان طور که ذکر شد در ابتدای امر باید اظهارنامه خود را در سایت اداره ثبت شرکت ها ارائه کرده و سپس برای تأیید مستندات و پیش آگهی شرکت، به صورت حضوری به این اداره بروید. تأیید این سند و چاپ آن در روزنامه های کثیر الانتشار مساوی با پایان کار شما برای ثبت شعبه خارجی است.

آیین نامه اجرایی قانون اجازه ثبت شعبه خارجی

ثبت شعبه خارجی باید با تکیه بر مواد آیین نامه اجرایی و قوانین مربوطه باشد. در این آیین نامه آمده است که تمامی شرکت های خراجی، مطابق با عمل متبوع اجازه ثبت شعبه در ایران را دارند. با توجه به قوانین ایران، پس از ثبت شعب خارجی و نمایندگی شرکت خارجی، این افراد می توانند به فعالیت هایی از این دست مشغول شوند:

  • ارائه خدمات بعد از فروش کالاها
  • انجام تمامی عملیات هایی که در قراردادهای فی مابین شرکت های ایرانی و خارجی منعقد شده است
  • بررسی های لازم جهت زمینه سازی برای سرمایه گذاری شرکت های خارجی در ایران
  • افزایش صادرات غیر نفتی با ثبت شعبه خارجی
  • و غیره.

ثبت شعبه خارجی یکی از انواع خدمات و پروژه هایی است که شرکت رویال ثبت در انجام آن تجربه کافی را دارد. شما می توانید با استفاده از سرویس مشاوره اینترنتی و مشاوره رایگان رویال ثبت سؤالات خود را در زمینه ثبت انواع شرکت ها، ثبت شعبه خارجی و نمایندگی ها، انجام امور مالیاتی و حقوقی پاسخ دهید. رویال ثبت با تجربه اتمام حدود 12000 پرونده مختلف، بهترین راه حل ها را پیش پای شما می گذارد.  

ثبت شعبه شرکت خارجی بر چه اصولی قابل اجرا است؟

ثبت شعبه خارجی چگونه است؟ شرکت  خارجی به شرکتی اطلاق می شود که در دیگر کشور های دنیا تاسیس شده است. این شرکت های خارج که در خارج از ایران هستند می توانند در ایران نمایندگی یا شعبه داشته باشند و از این روش به فعالیت های مختلفی در کشور بپردازند که این کار طی فرایندی تحت عنوان ثبت شعبه شرکت خارجی انجام می شود. طبیعتا این شرکت ها بایستی تابع قوانین کشور ایران باشند و به ثبت برسند. در تاریخ 18 خرداد ماه سال 1310 قانون ثبت شعبه خارجی شرکت های خارجی به ثبت رسیده است. شعبه شرکت خارجی برای این که بتواند در کشور ایران فعالیت نماید حتما بایستی روال قانونی را طی کند. نمایندگی شرکت خارجی در ایران در واقع قسمتی از وظایف شرکت مادر و اصلی را بر عهده می گیرد. مسئولیت انجام امور به طور کل بر عهده خود نمایندگی شرکت است و شرکت اصلی و مادر در این زمینه مسئولیتی ندارد.

مسلما شرکت خارجی برای ثبت شعبه خارجی در ایران، ابتدا بایستی ثبت شود. پیش از هر مورد بایستی بررسی شود که آیا فعالیت مربوطه در کشور ایران مجاز است؟ بر مبنای قانون فقط شرکت های خارجی ای می توانند در کشور ایران نماینده و شعبه داشته باشند که به کشور ایران در کشورشان اجازه ثبت بدهند.

شرکت های خارجی که در کشور اصلی که در آن ثبت شده اند قانونی به حساب می آیند و می توانند در ایران نیز نمایندگی داشته باشند و به اصطلاح ثبت شعبه خارجی انجام دهند. همان گونه که گفته شد عمل متقابل در این زمینه لازم است یعنی کشور مذکور بایستی به ایران نیز اجازه فعالیت در آن کشور را بدهد. چگونگی فعالیت و ثبت شعبه خارجی در کشور ایران بسته به زمینه ها و قوانین مجاز داخلی تعیین می شود.

ثبت شعبه خارجی - رویال ثبت
ثبت شعبه خارجی - رویال ثبت

زمینه های مجاز برای فعالیت و ثبت شعبه خارجی

* این شرکت ها و شعبه ها می توانند خدمات پس از فروش شرکت مادر را در کشور ایران ارائه دهند.

* عملیات اجرایی در رابطه با قرارداد هایی که بین افراد ایرانی و شرکت های خارجی منعقد می شود، می تواند توسط این شعبه ها انجام شود.

* بررسی و انجام فعالیت های مربوطه جهت سرمایه گذاری شرکت های خارجی در کشور ایران از جمله اقدامات این شرکت ها است.

* همکاری های متنوع و مختلف با شرکت های گوناگون فنی و مهندسی جهت انجام فعالیت در دیگر کشور ها پذیرفته است.

* انجام فعالیت های لازم جهت افزایش میزان صادرات غیر نفتی کشور ایران می تواند انجام شود.

* ارائه خدمات متنوع و گوناگون فنی و مهندسی و انتقال اطلاعات در این حوزه از فعالیت های دیگر این شرکت ها است.

* هم چنین همگی فعالیت هایی که توسط مراجع مربوطه مجوز دارند قابل انجام است. در این حوزه می توان به ارائه خدمات در زمینه های خدمات بیمه و بازرسی کالا، خدمات بانکی حمل و نقل، و… اشاره کرد.

مدارک لازم جهت ثبت شعبه خارجی در ایران

* اولین قدم این است که بایستی به سامانه جامع شرکت ها مراجعه کرد. در این سایت کد فراگیر ملی و دیگر اطلاعات را باید وارد کرد. مدیران بایستی به سامانه سازمان مالیاتی کشور مراجعه کرده و درخواست خود را جهت کسب کد فراگیر ملی پیگیری نمایند.

* مدارک لازم شامل آگهی تاسیس، درخواست از طرف شرکت اصلی، اختیارنامه و اساسنامه نمایندگان می باشد. همگی مدارک ذکر شده بایستی در ابتدا به تایید سفارت کشور ایران در کشور مربوطه برسد. اگر مدارک مورد نظر تایید شود مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در نظر داشته باشید که از تمامی مدارک بایستی ترجمه هم تهیه شود. همچنین اسناد ترجمه ای نیز بایستی تایید شود و برای این منظور قوه قضایه مدارک لازم را جهت بررسی و نظارت به اداره اسناد و امور ترجمه ای خود تحویل می دهد.

* مدیر انتخاب شده بایستی گزارشی توجیهی تهیه کند. این گزارش بایستی شامل هدف از ایجاد شعبه، زمینه مد نظر برای فعالیت، مکان استقرار شعبه، اعلام اختیارات، وضعیت نیروهای انسانی مورد نیاز و شیوه تامین منابع ارزی و مالی باشد.

* اگر مراجع مربوطه در ایران به این نتیجه برسند که شعبه خراجی بایستی تعطیل شود، مسئولان و مدیران شعبه موظف به انجام این کار هستند.

* اگر فرد حقیقی معرفی شده به عنوان مدیر ثبت شعبه خارجی، یک شخص خارجی باشد بایستی عکس گذرنامه وی به همراه ترجمه گذرنامه او تحویل داده شود.

* اظهارنامه بایستی در سه نسخه و به زبان فارسی تهیه شود. تابعیت شرکت، نام کامل شرکت و میزان سرمایه نیز بایستی ذکر شود. نوع شرکت که قصد ثبت آن هست نیز، باید مشخص شود.

* از دیگر موارد مهم، آدرس شرکت اصلی و مادر است که بایستی به صورت دقیق ارائه شود.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با کارشناسان رویال ثبت در ارتباط باشید.

مقدار سرمایه برای ثبت شعبه خارجی چقدر است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که سرمایه مشخصی وجود ندارد و هر مقدار شرکت بزرگ تر و دارای پرسنل بیشتری باشد به طبع سرمایه بیشتری برای شروع کار نیاز است.

همچنین بایستی بودجه و سرمایه اولیه برای ثبت شعبه خارجی را داشت، در غیر این صورت کار نیمه کاره می ماند و هزینه پرداختی نیز از بین می رود. رعایت قوانین مهم و لازم در طی فعالیت شرکت، سبب بالارفتن سطح شرکت در کشور میهمان می شود. این مورد مقدار مهم بودن رعایت قوانین در ثبت شعبه شرکت های خارجی را به نمایش می گذارد.

سوالات متداول ثبت شعبه خارجی

ثبت شعبه خارجی با تکیه بر اصول و قوانین کشور قابل انجام است. این شعب بخشی از مسئولیت های مربوط به شرکت مادر (شرکت اصلی که در کشور مبدأ است) را بر عهده دارند. انجام این فعالیت ها و بررسی آن مسئولیت ها منوط بر این است که شرکت مادر توانایی و اجازه ثبت شعبه خارجی خود را در ایران داشته باشد.

ثبت شعبه خارجی با استفاده از مدارکی که در  محتوای بالا ذکر شده قابل انجام است. شما بدون تهیه این اسناد نمی توانید گاری از پیش ببرید. پس در جمع آوری آنها دقت لازم را داشته باشید.

  • ارائه خدمات بعد از فروش کالاها
  • انجام تمامی عملیات هایی که در قراردادهای فی مابین شرکت های ایرانی و خارجی منعقد شده است
  • بررسی های لازم جهت زمینه سازی برای سرمایه گذاری شرکت های خارجی در ایران
  • افزایش صادرات غیر نفتی با ثبت شعبه خارجی
  • و غیره.
5/5

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید.

× پشتیبانی آنلاین