جستجو
ثبت شرکت تعاونی در رویال ثبت
مطالبی که در ادامه خواهید خواند...
فهرست مطالب
نحوه ثبت شرکت تعاونی در رویال ثبت

ثبت شرکت تعاونی با رویال ثبت

ثبت شرکت تعاونی معمولاً نیازمند مراحل مشخصی است که به توجه به قوانین محلی ممکن است متفاوت باشد. در اغلب کشورها، برای ثبت شرکت تعاونی، شما باید ابتدا یک سند تاسیس (اساسنامه) تهیه کنید. این سند شامل اهداف، نحوه عملکرد، حقوق و تعهدات اعضا، ساختار سازمانی و دیگر جزئیات مربوط به تعاونی است. این اساسنامه باید با قوانین و مقررات محلی سازگاری داشته باشد.
سپس باید اعضای شرکت تعاونی را مشخص کنید و ثبت نام لازم را در دفتر ثبت شرکت‌ ها انجام دهید. این اعضا می ‌توانند افراد حقیقی یا حقوقی باشند که به عنوان اعضا در اساسنامه ذکر شده ‌اند. ثبت در دفتر شرکت ها، شامل تکمیل فرم‌ های مربوطه و پرداخت هزینه‌ های لازم است.
اغلب این مراحل نیازمند پرداخت هزینه ‌های مختلف و انجام فرآیندهای مشخصی است. این فرآیندها به منظور تأیید قانونی شرکت تعاونی صورت می ‌گیرد. بهتر است به یک وکیل یا مشاور حقوقی مراجعه کنید تا اطمینان حاصل کنید همه مراحل ثبت تعاونی به درستی انجام می‌ شود. مراحل ثبت یک شرکت تعاونی ممکن است با توجه به قوانین محلی و کشوری متفاوت باشد. از همین رو، برای اطلاع از مراحل دقیق، بهتر است با رویال ثبت در تماس باشید. در همین راستا، رویال ثبت آماده ارائه مشاوره به شما برای ثبت شرکت تعاونی است.
شرکت تعاونی یک نوع سازمان کاری است که بر اساس اصول همکاری، تعاون و مشارکت اعضا تشکیل می ‌شود. در این نوع شرکت، اعضا به طور مشترک و تعاونی منابع، خدمات یا فعالیت‌ های اقتصادی را انجام می ‌دهند. این فعالیت ها به منظور بهره‌ برداری مشترک از نتایج اقتصادی انجام می گیرند.

برای اطلاعات بیشتر ویدیو های ما را در آپارات ببینید.

مراحل ثبت شرکت تعاونی

برای این که بتوانید شرکت خود را به ثبت برسانید، باید مراحل خاصی طی کنید. این مراحل باید به ترتیب و پله پله طی شوند. هر گونه نقص در هر یک از مراحل، می تواند ثبت شما را با مشکل مواجه کند. دقت داشته باشید که زمان مورد نیاز برای ثبت شرکت، به طی دقیق این مراحل بستگی دارد. نقص در مدارک و یا انجام فرایندهای مورد نیاز، می تواند روند ثبت را به شدت طولانی کند. مراحل ثبت شرکت تعاونی ممکن است بسته به قوانین محلی مختلف باشد؛ اما در اکثر کشورها، فرایند ثبت شرکت تعاونی شامل مراحل زیر است:

تهیه اساسنامه
اساسنامه یک سند حقوقی است که اهداف، ساختار و شیوه عملکرد شرکت تعاونی را تعریف می‌ کند. در این اساسنامه باید موارد زیر به دقت ذکر شود:

نام و نوع شرکت
ابتدا باید نام شرکت تعاونی و نوع فعالیت آن مشخص شود. نام باید منحصر به فرد باشد و با قوانین محلی سازگاری داشته باشد.

اهداف و ماموریت شرکت
در اساسنامه باید اهداف و ماموریت شرکت به دقت تعریف شود. این شامل توضیح اصلی فعالیت ‌ها، خدمات یا محصولاتی است که شرکت تعاونی ارائه می ‌دهد.

ساختار سازمانی
در این بخش، ساختار سازمانی شرکت تعاونی مشخص می ‌شود. این شامل اعضا، هیئت مدیره، مدیر عامل و سایر افراد مسئول شرکت است. همچنین نحوه انتخاب و عزل اعضا از موقعیت‌ های مدیریتی نیز در اینجا ذکر می‌ شود.

حقوق و تعهدات اعضا
تعداد اعضای تشکیل دهنده شرکت تعاونی، حداقل 5 نفر به علاوه 2 نفر بازرس است. حقوق و تعهدات اعضا از جمله حقوق رای، شرکت در مجامع عمومی، مسئولیت‌ های مالی و غیره در اساسنامه باید ذکر شوند. این بخش مشخص می ‌کند که اعضا چه حقوقی دارند و چه وظایفی بر عهده دارند.

روش‌ های تصمیم ‌گیری
در این بخش، روش‌ های تصمیم‌ گیری در شرکت تعاونی مشخص می ‌شود. مثلاً نحوه برگزاری مجامع عمومی، اتخاذ تصمیمات، رای‌ گیری و تأیید تغییرات در اساسنامه. البته هر گونه تغییرات در این شرکت نیاز به مجوز وزارت تعاون دارد.

مسائل مالی
در اساسنامه باید به مسائل مالی پرداخته شود، از جمله سرمایه‌ گذاری، منابع مالی، تقسیم سود و زیان و نحوه مدیریت مالی. در شرکت های سهامی خاص، هزینه ها محدود به سهم می شوند. برای اطلاعات بیشتر با رویال ثبت در تماس باشید.

تشکیل مجمع عمومی تأسیس
بعد از تهیه اساسنامه، باید یک مجمع عمومی تأسیس برگزار کنید. تشکیل مجمع عمومی تأسیس برای ثبت یک شرکت تعاونی به صورت خلاصه به این شکل است:

– تصویب اساسنامه و تأیید اهداف و ساختار شرکت
– انتخاب اعضای هیئت مدیره و تعیین وظایف آن ها
– انتخاب مدیر عامل
– تصویب سایر مسائل مربوط به تأسیس شرکت تعاونی

ثبت نام در دفتر ثبت شرکت‌ ها
بعد از تصویب اساسنامه و انتخاب هیئت مدیره، باید شرکت تعاونی را در دفتر ثبت شرکت‌ ها یا اداره ثبت کشوری ثبت نمایید. برای این منظور، معمولاً به همراه اسناد مورد نیاز از جمله موارد زیر به دفتر ثبت شرکت ها مراجعه می شود:

اساسنامه، فرم‌ های ثبت و اطلاعات مربوط به اعضا و هیئت مدیره

دریافت مجوزهای مورد نیاز
در بعضی از کشورها، ثبت شرکت تعاونی نیازمند دریافت مجوزهای خاص است. بهتر است قبل از شروع فرایند ثبت، با مقامات محلی یا دفاتر مربوطه مشورت کنید. باید اطمینان حاصل کنید که همه مراحل ثبت به درستی انجام می ‌شود. برای ثبت شرکت تعاونی، ممکن است نیاز به دریافت مجوزهای مختلف از مراجع مختلف باشد. به ویژه بسته به نوع فعالیت و محدودیت‌ های مربوط به آن، این مجوزها تعیین می شوند.
دقت داشته باشید که شرکت تعاونی تنها در یک زمینه می تواند فعالیت داشته باشد. این یعنی شرکت ثبت شده تنها باید به یک سازمان خاص برای کسب مجوزها مراجعه نماید. یکی از مهم ترین مراجع لازم برای کسب مجوز، وزارت تعاون است. یعنی هر تغییری که قرار است در این شرکت انجام شود، باید حتما با مجوز وزارت تعاون انجام شود. در ادامه، به برخی از مراجعی که ممکن است برای ثبت شرکت تعاونی نیاز به مجوز داشته باشید اشاره شده است:

وزارت کشاورزی
ممکن است شرکت تعاونی شما مرتبط با بخش کشاورزی، مثلاً تولید محصولات کشاورزی یا دامپروری باشد. ثبت شرکت تعاونی در این زمینه نیاز به دریافت مجوز از وزارت کشاورزی دارد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت
برخی از شرکت ‌های تعاونی در بخش ‌های صنعتی و تولیدی نیاز به مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت دارند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
اگر فعالیت شرکت تعاونی شما در حوزه بهداشت و درمان باشد، نیاز به مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهید داشت. مانند تشکیل داروخانه تعاونی.

سازمان حفاظت محیط زیست
در صورتی که فعالیت شرکت تعاونی شما در حوزه محیط زیستی باشد، نیاز به مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست دارید.

شورای عالی انقلاب فرهنگی
برخی از فعالیت‌ های فرهنگی، هنری و آموزشی ممکن است نیاز به مجوز از شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته باشند.

سایر مراجع قانونی
بسته به نوع فعالیت و شرایط خاص، ممکن است نیاز به مجوز از سایر مراجع قانونی و دولتی داشته باشید. باید این موارد را با یک مشاور حقوقی یا کارشناس مربوطه بررسی کنید.
برای ثبت شرکت تعاونی، بهتر است با یک وکیل یا متخصص حقوقی مشورت کنید. برای این منظور می توانید با رویال ثبت در تماس باشید.

رویال ثبت
ثبت شرکت تعاونی

جهت ثبت شرکت تعاونی، در صورت واجد شرایط بودن، همچنین می‌توانید به صورت آنلاین و غیر حضوری اقدام کنید.

مدارک ثبت شرکت تعاونی

برای ثبت یک شرکت تعاونی، مدارک زیر معمولاً مورد نیاز است. لطفاً توجه داشته باشید که این مدارک ممکن است بسته به قوانین محلی و کشوری متغیر باشند. بنابراین بهتر است با دفتر ثبت شرکت ‌ها یا مشاور حقوقی مربوطه تماس بگیرید تا اطلاعات دقیق و کامل را دریافت کنید. برای این منظور به رویال ثبت اعتماد کنید. در ادامه به مدارک عمومی مورد نیاز برای ثبت شرکت تعاونی اشاره شده است:

اساسنامه شرکت
اساسنامه که مربوط به ساختار و عملکرد شرکت است، باید به صورت کامل و مطابق با قوانین محلی تهیه شود.

فرم ‌های ثبت شرکت
درخواست ثبت شرکت به همراه فرم‌ های مورد نیاز برای دفتر ثبت شرکت ‌ها یا مراکز مربوطه در این مرحله الزامی است.

فهرست اعضا و مدیران
فهرست اعضا و همچنین مدیران و اعضای هیئت مدیره شرکت تعاونی همراه با مشخصات شخصی آن ها باید تهیه شود.

مدارک شناسایی اعضا
کپی از کارت ملی یا شناسنامه اعضا و مدیران شرکت بسیار مهم است.

آدرس شرکت
آدرس دقیق محل فعالیت شرکت تعاونی باید ارائه شود. اگر ملکه اجاره ای باشد، باید اجاره نامه را نیز آماده کنید.

گزارش مالی
برخی کشورها ممکن است نیاز به ارائه گزارش مالی اولیه داشته باشند.

تصویر اسناد و تاییدیه‌ های لازم
تصاویر و اسناد دیگر مانند مجوزها و تاییدیه‌ های مورد نیاز برای فعالیت شرکت تعاونی باید حتما ارائه شوند.

هزینه ‌های ثبت
پرداخت هزینه‌ های ثبت شرکت به دفتر ثبت شرکت‌ ها یا مراکز مربوطه بسیار مهم است.

گواهی عدم سوء پیشینه
یکی از مدارک مهم برای ثبت شرکت، تهیه گواهی عدم سوء پیشینه است. این گواهی باید از مراکز پلیس +10 و برای تمامی اعضا تهیه شود. مدت زمان مورد نیاز برای صدور این گواهی بین 3 تا 7 روز کاری متغیر است.

مدارک دیگر
بسته به قوانین محلی، ممکن است مدارک دیگری مانند مجوزها یا مجوزهای ویژه برای شرکت تعاونی مورد نیاز باشد.
قبل از شروع فرایند ثبت شرکت تعاونی، بهتر است با یک وکیل یا مشاور حقوقی متخصص مشورت کنید. باید اطمینان حاصل شود که همه مدارک مورد نیاز به درستی آماده شده و ثبت شرکت به درستی انجام می ‌شود.

مشاوره

جهت مشاوره با کارشناسان ما می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

شماره تماس:  ۰۲۱۷۹۶۲۴۰۲۱۲۲۸۹۰۱۲۰

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت تعاونی

عموما برای تاسیس هر شرکتی نیاز به سرمایه آنچنانی نیست. چندین قانون برای تعیین سرمایه ثبت شرکت تعاونی وجود دارد. در ادامه به برخی از این موارد اشاره شده است.
در تمامی منابع نقل شده که شرکت ها دو دسته هستند:
– شرکت هایی که کل سرمایه خود را از طریق اعضا تامین می نمایند. (سهامی خاص)
– شرکت هایی که بخشی از سرمایه از طریق اعضا و بخش دیگر توسط نهادهای عمومی و دولتی تامین می شود. (سهامی عام)
شرکت های تعاونی عموما به صورت سهامی خاص ثبت می شود. از همین رو، میزان سرمایه آن مشخص است و به سهم تقسیم می شود. حداقل سرمایه برای تاسیس شرکت تعاونی خاص ۱ میلیون و 50 هزار تومان گزارش شده است. همچنین گفته می شود که ثبت شرکت تعاونی در صورتی ممکن است که حداقل ۱/۳ سرمایه آن تایید شده باشد.
البته در ایران، حداقل سرمایه برای ثبت یک شرکت تعاونی بسته به نوع شرکت و فعالیت‌ های آن متفاوت است. برای ثبت یک شرکت تعاونی در ایران، سرمایه ثبتی حداقلی معین شده است که باید به صورت نقدی یا غیرنقدی تأمین شود.
به عنوان مثال:
– برای تأسیس شرکت تعاونی مصرف، حداقل سرمایه نقدی حدوداً ۵۰ میلیون تومان است.
– برای تأسیس شرکت تعاونی تولیدی، حداقل سرمایه نقدی ممکن است بین ۲۰۰ میلیون تومان تا ۵ میلیارد تومان باشد. این مقدار بسته به نوع فعالیت و ابعاد شرکت متغیر است.
البته شما با همان مبلغ یک میلیون و 50 هزار تومان می توانید شرکت تعاونی خود را ثبت کنید. مبالغ دیگری که در این بخش اعلام شده اند، برای ادامه فعالیت ها پیش بینی شده اند. در هر صورت، برای اطلاع دقیق از مقدار حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت تعاونی، بهتر است با مشاور حقوقی مشورت کنید. برای این منظور به رویال ثبت اعتماد کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سرمایه ثبت شرکت تعاونی، با کارشناسان ما در تماس باشید.

هزینه ثبت شرکت تعاونی

هزینه ثبت شرکت تعاونی به حوزه فعالیتی شما مربوط است. برای ثبت شرکت هزینه های ثابتی با توجه به نوع آن در نظر گرفته می شود. برای اطلاع از هزینه های ثبت شرکت، باید به سایت های مربوطه مراجعه نمایید. همچنین می توانید از رویال ثبت استعلام قیمت بگیرید. برای این منظور با کارشناسان ما از طریق همین سایت در تماس باشید. اگر می خواهید ثبت شرکت خود را به شرکت های کارگزار بسپارید، باید بدانید که مبلغی به عنوان کمیسیون دریافت می شود. برخی از این شرکت ها ممکن است کمیسیون بالایی به شما پیشنهاد کنند. به شما تضمین می دهیم که رویال ثبت با حداقل کمیسیون، تمامی مراحل ثبت شرکت را انجام می دهد. لازم به ذکر است که خدمات مشاوره در رویال ثبت به صورت کاملا رایگان برای شما انجام خواهند شد. همین مساله، بسیاری از هزینه های اضافی شما را کاهش می دهد.

هزینه‌ های ثبت یک شرکت تعاونی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

هزینه ثبت شرکت
این شامل هزینه‌ های مربوط به ثبت شرکت در دفتر ثبت شرکت ‌ها و اداره‌ کل ثبت اسناد و املاک است. این هزینه بسته به نوع شرکت و قوانین محلی متغیر است.

هزینه تهیه اساسنامه
برای ثبت یک شرکت تعاونی، باید اساسنامه شرکت تهیه شود. هزینه‌ های مربوط به تهیه و تصویب اساسنامه شامل هزینه حق الزحمه و مشاوره حقوقی است.

هزینه تهیه مدارک
برای ثبت شرکت تعاونی، ممکن است نیاز به تهیه مدارک مختلفی باشد. این مدارک شامل کپی اسناد شناسایی اعضا، تصویب اساسنامه و فرم ‌های ثبت شرکت می شود. هزینه‌ های مربوط به تهیه این مدارک نیز باید در نظر گرفته شود.

هزینه مجوزهای لازم
بسته به نوع فعالیت شرکت تعاونی، ممکن است نیاز به دریافت مجوزهای مختلف از مراجع قانونی یا دولتی باشد. هزینه‌ های مربوط به این مجوزها نیز باید در نظر گرفته شود.

هزینه‌ های مشاوره
برای ثبت شرکت تعاونی، ممکن است نیاز به مشاوره حقوقی یا مالی باشد. هزینه‌ های مربوط به این مشاوره‌ ها نیز باید در نظر گرفته شود. البته این نکته را در نظر داشته باشید که مشاوره در رویال ثبت رایگان انجام می شود. در رویال ثبت شرایط را به گونه ای فراهم کرده ایم که شما انواع مشاوره را به صورت رایگان دریافت کنید. در تمامی مراحل ثبت شرکت شما می توانید مشاوره دریافت کنید و نیازی به پرداخت هزینه نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر با رویال ثبت در تماس باشید.

هزینه کمیسیون شرکت کارگزار
به هر حال شما برای انجام امور به صورت دقیق، نیاز به یک شرکت کارگزار همراه دارید. این شرکت کارگزار تمامی مراحل مربوط به ثبت را برای شما انجام می دهد؛ اما باید برای انجام این خدمات، کمیسیون پرداخت کنید. در رویال ثبت شرایط را به گونه ای فراهم کردیم تا کمترین میزان کمیسیون از شما دریافت شود. از همین رو، نیازی به نگرانی در رابطه با کمیسیون های سنگین نیست. شما می توانید با اعتماد به رویال ثبت با کمترین میزان کمیسیون تمامی کارهای مربوط به ثبت را به بهترین نحو پیگیری نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با کارشناسان ما در تماس باشید. میزان دقیق کمیسیون را می توانید از کارشناسان ما استعلام بگیرید. از قسمت تماس با ما در همین سایت، با ما در تماس باشید.

هزینه‌ های مربوط به مراحل پس از ثبت
پس از ثبت یک شرکت تعاونی، ممکن است نیاز به هزینه‌ های مختلفی باشد. این هزینه های شامل صدور گواهی‌ نامه ثبت، هزینه‌ حسابداری و دیگر هزینه‌ های مربوط به مراحل پس از ثبت شرکت داشته باشید. هزینه‌ های ثبت شرکت تعاونی ممکن است بسته به شرایط محلی و نوع شرکت متفاوت باشد. از همین رو، باید با مشاور حقوقی یا کارشناس مربوطه تماس بگیرید تا هزینه‌ های دقیق و مرتبط با ثبت شرکت را بدانید.

آشنایی با محدوده فعالیت انواع شرکت های تعاونی

انواع شرکت های تعاونی به موجب ماده ۱۹۰ قانون تجارت عبارت از شرکت هایی هستند که بین عده ای از افراد شاغل به حرفه های گوناگون تشکیل می شود، و شرکا برای تولید و فروش اشیا یا اجناس، مشاغل خود را به کار می برند. شرکت های تعاونی به شرکت هایی می گویند که همه سرمایه آن یا حداقل ۵۱% آن در مالکیت بخش تعاونی باشد. بخش های دولتی نمی توانند بیش از ۵۰% از سرمایه انواع شرکت های تعاونی را تملک کنند. اما شهرداری ها، بنیاد مستضعفان و سایر موسسات عمومی می توانند با شرکت های تعاونی در قالب وام، مزارعه، مساقات، اجاره به شرط تملیک و … مشارکت داشته و آنها را حمایت کنند.
قوانین لازم الاجرا در خصوص انواع شرکت های تعاونی، قانون شرکت های تعاونی مصوب ۱۳۵۰ و قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران ۱۳۷۰ می باشند. قانون ۱۳۷۰ قانون شرکت های تعاونی مصوب ۱۳۵۰ را نسخ نکرده است و هنوز مقرراتی از قانون مزبور که با قانون بخش تعاون و سایر قوانین مغایرتی ندارد، لازم الاجرا است.
ممکن است همه اعضای یک شرکت تعاونی در خدمت دائمی شرکت نبوده و یا از اهل حرفه ای که موضوع فعالیت شرکت است نباشند. در این صورت، حداقل دو سوم اعضای اداره کننده شرکت باید از شرکایی که حرفه آنها موضوع عملیات شرکت است باشند.

رویال ثبت
ثبت شرکت تعاونی

جهت ثبت شرکت تعاونی، در صورت واجد شرایط بودن، همچنین می‌توانید به صورت آنلاین و غیر حضوری اقدام کنید.

انواع تقسیم بندی شرکت های تعاونی ‏

یکی از انواع شرکت های تعاونی بر اساس ماده ۱۹۲ قانون تجارت عبارت از شرکت تعاونی مصرف است. مقاصدی که شرکت تعاونی مصرف مطابق با آن شکل می گیرد عبارتند از:

  • فروختن اجناس و کالای لازم برای زندگی خواه کالاهای مزبور را شرکا ایجاد کرده یا خریده باشند.
  • به نسبت خرید هر یک از شرکا، سود و زیان شرکت میان آنها تقسیم شود.

شرکت های تعاونی نیز مانند دیگر شرکت های تجاری باید دارای اساسنامه باشند. در اساسنامه نام شرکت با قید عنوان تعاونی، موضوع، هدف، نوع، حوزه عملیات، نشانی و مرکز اصلی عملیات، میزان سرمایه، مدت و شیوه های انحلال شرکت قید می شود. تابعیت شرکت تعاونی باید ایرانی باشد. بنابراین بر خلاف دیگر شرکتهای تجاری مثل شرکت تضامنی که تاسیس و ثبت آنها با تابعیت خارجی ممکن است، هیچ کدام از انواع شرکت های تعاونی را نمی توان با تابعیتی غیر از تابعیت ایرانی ثبت نمود. شرکت های تعاونی می توانند با رعایت مقررات قانونی نسبت به واردات و صادرات کالا و اجناس نیز اقدام نمایند.

انواع و اهداف شرکت های تعاونی

اهداف انواع شرکت های تعاونی مطابق با ماده ۱ قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران عبارتند از:

  • اشتغال کامل با ایجاد فرصت برابر کار برای همه.
  • در اختیار قرار دادن وسایل کار در مورد آنهایی که توانایی انجام کار داشته ولی وسایل آن را در اختیار نداشته باشند.
  • انواع شرکت های تعاونی برای پیشگیری از تجمع و انباشت ثروت و منافع عمومی در دستان عده ای خاص تشکیل می شوند.
  • یکی دیگر از اهداف و مقاصد انواع شرکت های تعاونی مطابق با ماده قانونی مذکور جلوگیری از تبدیل شدن دولت به عنوان کارفرمای مطلق است.
  • همچنین پیشگیری از احتکار، انحصار، تورم و ضرر رسانی به دیگران از دیگر هدف های انواع شرکت های تعاونی به شمار می رود.

انواع شرکت های تعاونی اعم از تولید، مصرف یا توزیع ممکن است طبق مقررات مربوط به شرکت سهامی اداره شود. در این صورت ارزش هر سهم برای هر کدام از شرکای شرکت تعاونی یکسان خواهد بود و هر یک از شرکا در مجمع عمومی نمی تواند بیشتر از یک رای داشته باشد. همچنین ممکن است شرکای انواع شرکت های تعاونی با هم توافق کنند، که شرکت مطابق با مقررات مخصوصی اداره شود.
یکی دیگر از انواع شرکت های تعاونی، شرکت تعاونی توزیع است. تعاونی های توزیع طبق قانون به شرکت هایی می گویند که در چهارچوب مصالح عمومی، نیاز مشاغل تولیدی و مصرف کنندگان عضو خود را برای کاهش هزینه ها رفع می کنند.

انواع شرکت های تعاونی از لحاظ نوع فعالیت

با توجه به هدفی که هر یک از انواع شرکت های تعاونی ممکن است برای آن تشکیل شده باشد، نوع فعالیت شرکت متفاوت است. حوزه های فعالیت انواع شرکت های تعاونی در بخش های تولیدی از قبیل صنعتی، کشاورزی، دامپروری، شرکت های دانش بنیان و… جای می گیرد. بعلاوه اینکه انواع شرکت های تعاونی ممکن است بدون تولید کردن چیزی و صرفاً برای توزیع تشکیل شوند. برای مثال می توان به شرکت تعاونی توزیعی فرهنگیان اشاره کرد.
طبق ماده ۲۶ قانون بخش تعاونی اقتصاد انواع شرکت های تعاونی تولیدی شرکت هایی هستند که در امور به کشاورزی، دامپروری، دامداری، پرورش و صید ماهی، صنعت، معدن، شیلات، عمران شهری و روستایی و دیگر موضوعات مشابه فعالیت می کنند. در تمامی حمایت های قانونی و اولویت های مربوط به انواع شرکت های تعاونی، شرکت تعاونی تولیدی اولویت دارد.
انواع شرکت های تعاونی وقتی در اداره ثبت شرکت ها ثبت می شود، که حداقل یک سوم سرمایه آن تادیه شده باشد. اگر بخشی از سرمایه انواع شرکت های تعاونی غیر نقدی باشد، در این صورت باید به پول تقویم شود، سپس به تناسب آن تادیه گردد. مطابق با قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، حداقل شرکای انواع شرکت های تعاونی می تواند ۷ نفر باشد. شرکا باید سرمایه ای را که در اساسنامه قید شده است ظرف مدت معین به شرکت پرداخت کنند. حدود مسئولیت مالی هر یک از شرکای انواع شرکت های تعاونی به میزان سهم آنها محدود است مگر این که در اساسنامه یا قرارداد به شیوه دیگری تعیین تکلیف شده باشد.

مراحل ثبت شرکت تعاونی رویال ثبت
مشاوره

جهت مشاوره با کارشناسان ما می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

شماره تماس:  ۰۲۱۷۹۶۲۴۰۲۱۲۲۸۹۰۱۲۰

نحوه خروج از شرکت تعاونی

خروج از شرکت تعاونی برای اعضا می تواند به شیوه های گوناگونی انجام گیرد. پیش از آن که شیوه های خروج از شرکت تعاونی را بررسی کنیم، توضیح مختصری درباره نحوه عضویت در شرکت تعاونی ارائه می دهیم. عضو در شرکت تعاونی به معنای شخصی حقیقی است، که با پذیرش اساسنامه شرکت تعاونی و با داشتن شرایط قانونی به عضویت شرکت در می آید. منظور این است که بر خلاف شرکت های تجاری دیگری مثل شرکت سهامی عام و خاص که اشخاص حقوقی هم می توانند به عضویت آن درآیند، عضویت در شرکت های تعاونی تنها توسط انسان امکان دارد.
خروج از شرکت تعاونی ممکن است به دو صورتی اختیاری و اجباری (اخراج) صورت گیرد. در موارد خروج از شرکت تعاونی به صورت اختیاری، کسی نمی تواند جلوی عضو را بگیرد. عضوی که عزم خروج از شرکت تعاونی را دارد، کلیه دیون و تعهدات او محاسبه شده و در ضمن صورتجلسه هیات مدیره خروج وی اعلام می شود. به موجب تبصره ۱ ماده ۱۲ قانون بخش تعاونی اگر از تصمیم عضو برای خروج از شرکت تعاونی به شرکت خساراتی وارد شود، ملزم به جبران خسارات وارده خواهد بود.

اظهارنامه خروج از شرکت تعاونی

خروج از شرکت تعاونی تولیدی، در صورتی که فرد، از اعضای متخصص باشد، طبق تبصره ۲ ماده ۱۲ قانون بخش تعاونی منوط به این است که عضو شش ماه پیش از خروج از شرکت تعاونی، اظهارنامه تنظیم کند. به عبارت دیگر خروج از شرکت تعاونی تولیدی برای اعضای متخصص باید شش ماه قبل از خروج به اطلاع شرکت برسد. دلیل این امر آن است که معمولاً اعضای متخصص یکی از نیازهای عمده شرکت را برآورده می سازند و باید با اعضای جدید جایگزین شوند.

‏ قوانین خروج از شرکت تعاونی

خروج از شرکت تعاونی علاوه بر آنکه به شیوه اختیاری صورت می گیرد، در برخی موارد ممکن است به صورت اجباری صورت گیرد. چنانچه عضو تعهدات خود در قبال شرکت تخلف کند و یا در مواردی که به موجب ماده ۱۳ قانون بخش تعاونی و اقتصاد، اخراج عضو ضروری باشد، بنا به پیشنهاد هر یک از مدیران و تصویب مجمع عمومی حکم به خروج از شرکت تعاونی برای عضو صادر می شود. برخی از موجبات اخراج عضو از شرکت تعاونی از قرار زیر است:

یکی از موارد خروج از شرکت تعاونی مربوط به وقتی است که معلوم شود فرد از ابتدا شرایط عضویت در شرکت تعاونی را نداشته است. شرایط قانونی عضویت در شرکت تعاونی تابعیت ایرانی داشتن، عدم ارتکاب جرایم کلاهبرداری، اختلاس و ارتشا، عدم عضویت در تعاونی مشابه، عدم ممنوعیت قانونی و حجر و ورشکستگی به تقصیر می باشد. بنابراین در صورتی که برای اعضای هیات مدیره کشف شود که فرد پیش از این به کلاهبرداری محکوم بوده، مورد از موارد خروج از شرکت تعاونی خواهد بود.
یکی دیگر از موارد خروج از شرکت تعاونی وقتی است که عضو، مقررات اساسنامه را رعایت نکند. در این صورت هیات مدیره شرکت دو بار به فاصله پانزده روز، ابلاغ کتبی ارسال می کند. در صورتی که عضو همچنان به مقررات اساسنامه پایبند نبود، ۱۵ روز پس از ارسال ابلاغیه دوم، مجمع عمومی فوق العاده حکم به خروج از شرکت تعاونی را در مورد وی صادر می کند.
اگر عضو شرکت تعاونی مرتکب اعمالی شده باشد که به شرکت خسارت مادی وارد آورده است، ظرف یک سال موظف به جبران آن زیان است. در صورتی که در این مدت جبران زیان وارده انجام نپذیرفت، یکی دیگر از موارد خروج از شرکت تعاونی محقق می گردد.

رویال ثبت
ثبت شرکت تعاونی

جهت ثبت شرکت تعاونی، در صورت واجد شرایط بودن، همچنین می‌توانید به صورت آنلاین و غیر حضوری اقدام کنید.

مدارک خروج از شرکت تعاونی ‏

خروج از شرکت تعاونی اگر اختیاری و به درخواست خودِ عضو باشد، مستلزم ارائه اظهارنامه ای مبنی بر خروج از شرکت تعاونی است. در واقع باید عضو، خروج خود را به اطلاع شرکت برساند. در صورتی که عضو متخصص در شرکت های تعاونی تولیدی باشد، باید اظهارنامه را شش ماه قبل ارسال نماید.
همچنین برای خروج از شرکت تعاونی باید نسبت به کلیه دیون و تعهداتی که عضو نسبت به شرکت و شرکت در مقابل عضو دارد، تسویه حساب کامل صورت گیرد. برای مثال اگر عضو برای انجام یک پروژه کاری از شرکت وام گرفته باشد، باید هنگام خروج از شرکت تعاونی اقساط باقی مانده وام را پرداخت کند. ممکن است ورثه خواستار خروج از شرکت تعاونی باشند. در این صورت باید عدم رضایت خود مبنی بر عضویت در شرکت را به اطلاع شرکت برسانند. وقتی وراث اظهارنامه مبنی بر خروج از شرکت را فرستادند، شرکت تعاونی اقدام به محاسبه سهام و حقوق مالی عضو متوفی مطابق با قیمت روز می کند. سپس با تسویه حساب کامل عضویت آنها بلااثر می شود.
علاوه بر این هنگام خروج عضو از شرکت، باید نسخه ای از اساسنامه که به امضای او رسیده به مدیریت شرکت تحویل گردد و همچنین عضو باید مدارک هویتی خود را تحویل به مرجع ثبت شرکت ها نماید تا نام او از فهرست اعضای شرکت حذف گردد.
در پایان به این موضوع اشاره می شود که اگر عضو شرکت تعاونی فوت گردد، وراث او به عنوان عضو شرکت تعاونی شناخته می شوند. اگر وراث متوفی متعدد باشند، باید مابه التفاوت سهم خود نسبت به متوفی را برای عضویت در شرکت پرداخت کنند. همچنین در صورتی که تعداد وراث از تعداد عضو مورد نیاز شرکت بیشتر باشند، وراث می توانند با توافق میان خود یک یا چند نفر را به عضویت شرکت درآورند.

مزایای ثبت و تاسیس شرکت تعاونی

ثبت شرکت تعاونی دارای مزایای متعددی است که شامل موارد زیر می ‌شود:

حمایت اعضا
یکی از مزایای اصلی تشکیل شرکت تعاونی، حفاظت از منافع و حقوق اعضا است. اعضا در یک شرکت تعاونی با تشکیل هیئت عمومی تصمیم ‌گیری و مشارکت در مدیریت شرکت، از حمایت حقوقی مطمئن برخوردار می‌ شوند.

مشارکت در تصمیم‌ گیری
اعضا در یک شرکت تعاونی فرصتی دارند تا در تصمیم‌ گیری‌ های مربوطه شرکت کنند. آن ها می توانند به اطلاعات شرکت دسترسی داشته باشند. این مشارکت به اعضا احساس ارتباط نزدیک ‌تر با شرکت و تصمیم‌ گیری ‌های آن می ‌دهد.

تقسیم سود و زیان
در شرکت تعاونی، سود و زیان شرکت بین اعضا به اندازه مشارکت آن ‌ها تقسیم می ‌شود. این امر باعث تشویق به مشارکت بیشتر اعضا و تقویت روابط داخلی شرکت می‌ شود.

مسئولیت محدود اعضا
در بسیاری از موارد، اعضای یک شرکت تعاونی مسئولیت‌ های مالی خود را محدود می ‌بینند. آن ها تنها به میزان سرمایه ‌گذاری خود در شرکت مسئول هستند.

تأثیر مثبت بر اقتصاد محلی
شرکت‌ های تعاونی معمولاً به توسعه اقتصاد محلی کمک می‌ کنند. زیرا بیشترین تمرکز آن‌ ها بر روی خدمات محلی و رفاه جامعه است.

استفاده از منابع مشترک
اعضای یک شرکت تعاونی از منابع مشترکی مانند تجارب، دانش فنی، تجارت مشترک و دسترسی به بازارهای جدید بهره ‌مند می ‌شوند.

پشتیبانی از کسب و کارهای کوچک
شرکت‌ های تعاونی معمولاً برای کسب و کارهای کوچک و متوسط فرصت‌ هایی برای رشد و پیشرفت فراهم می‌ کنند. همچنین به آن‌ ها امکانات و مشاوره می‌ دهند.

شفافیت و تساوی
شرکت‌ های تعاونی اغلب بر اساس اصول شفافیت و تساوی ساخته می‌ شوند. همین امر اعضا را از تصمیم‌ گیری‌ های عمومی و مدیریت شرکت آگاه می‌ کند.
در نهایت، مزایای تاسیس و ثبت یک شرکت تعاونی ممکن است بسته به شرایط و قوانین محلی متغیر باشد. بنابراین بهتر است پیش از ثبت شرکت، با مشاور حقوقی یا متخصص مشورت کنید تا مزایای دقیق و مرتبط با شرایط را بدانید. در همین راستا می توانید از مشاوره کارشناسان رویال ثبت کمک بگیرید.

ثبت شرکت تعاونی با رویال ثبت

برای ثبت شرکت تعاونی می توانید به رویال ثبت اعتماد کنید. رویال ثبت صفر تا صد مراحل مربوط به ثبت شرکت را برای شما انجام خواهد داد. برای این منظور می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید. شرکت رویال ثبت از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را در ایران آغاز نمود. از جمله فعالیت های این شرکت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ثبت شرکت
  • ثبت برند و علامت تجاری
  • خدمات مالی و مالیاتی
  • اخذ ایزو و گواهینامه های معتبر بین المللی
  • اخذ کد اقتصادی
  • اخذ گواهینامه ارزش افزوده

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید.

× پشتیبانی آنلاین