جستجو

ثبت علامت تجاری

ثبت علامت تجاری - رویال ثبت

مطالبی که در ادامه خواهید خواند...
فهرست مطالب

برای توضیح درباره ثبت علامت تجاری، ابتدا باید با علامت تجاری آشنا شویم. علامت تجاری در حقیقت، مجموعه ایی از نشان ها و یا علامت های مربوط به کالا یا خدمات، است. این علامت های تجاری باید به طور قانونی ثبت شود. ثبت کردن علامت تجاری، دارای پروسه ها و روال مشخصی است. معمولا صاحبان کسب و کار های تولیدی یا خدماتی قبل از شروع کار خود، نشان و یا علامت تجاری مورد نظر خود را، طراحی می کنند. بعد از طراحی باید این نشان ها و علامت های تجاری ثبت شوند. ثبت کردن قانونی علامت تجاری، مزیت های زیادی دارد. در ادامه درباره این مزیت ها، بیشتر توضیح می دهیم.

برای اطلاعات بیشتر ویدیو های ما را در آپارات ببینید.

استعلام ثبت علامت تجاری

ثبت علامت تجاری در شرایط خاص امکان پذیر است. این شرایط بعد از استعلام و تأیید منحصر به فرد بودن علامت و برند شما، تا حد زیادی برطرف شده است. ما نمی توانیم علامت تجاری را ثبت کنیم که در شباهت کامل با برند دیگران است. این مهم علاوه بر عدم تأیید از طرف کارشناسان سازمان مالکیت معنوی، باعث گیج شدن مشتری ما نیز می شود. امروزه کارآفرینان متوجه این موضوع شده اند که برند آنها می تواند روزی به با ارزش ترین دارایی آنها تبدیل شود و بهترین راه برای محافظت از آن داشتن یک علامت تجاری ثبت شده است. بسیاری از جنبه های مادی و معنوی یک برند را می توان با ثبت علامت تجاری محافظت کرد. به همین خاطر همه شرکت ها باید درخواست ثبت لوگو، نام محصول/خدمات مهم و حتی شعار خود را در نظر بگیرند. به یاد داشته باشید که موفقیت بیشتر برندهای جهانی (مانند اپل یا هرمس) به تفاوت در نوع برند آنهاست. این شرکت ها توانسته اند در زمان ثبت علامت تجاری خود، طراحی برند را طوری در نظر بگیرند تا همیشه در ذهن مخاطب بمانند. امروزه کسی برای شناختن و یا به یاد آوردن مایکروسافت تلاش زیادی نمی کند. دیگر محصولات این شرکت همان کیفیت نام برند را با خود به دوش می کشند. در نتیجه زمان طراحی برند و علامت تجاری خود، می توانید چنین چشم اندازی را متصور شوید. اهمیت استعلام ثبت علامت تجاری اینجا مشخص می شود. با توجه به این نکته که برند منتخب شما، تا چه حد به کار دیگران شبیه است و تا چه میزان می توان آن را تغییر داد، می توانید طراحی بهتری برای برند خود داشته باشید.
موقعیت مکانی شرکت رویال ثبت

رویال ثبت

ثبت علامت تجاری

برای پاسخ گویی به سؤالات خود در این زمینه، می توانید در هر ساعت از شبانه روز و هر کجا که هستید، با رویال ثبت تماس گرفته و بدون فوت وقت، مراحل لازم برای انجام این کار را شروع کنید.

اظهارنامه ثبت علامت تجاری

ثبت علامت تجاری با تکمیل اظهارنامه مربوطه قابل انجام است. در این اظهارنامه علاوه بر مشخص کردن نوع فعالیت خود (حقیقی یا حقوقی) باید دسته بندی کالاهایی را که در حوزه فعالیت شما هستند مشخص کنید. در واقع با تعیین دقیق طبقات محصولات خود، محدود فعالیت شرکت را به کارشناسان معرفی کرده اید. در نظر داشته باشید که می توان این طبقات را اضافه و یا کم کرد. این مهم بعد از ثبت علامت تجاری به طور کامل انجام می شود. تنها باید درخواست خود را در قالب تغییرات برند ارسال کنید. این مهم را نیز در خاطر داشته باشید که اگر هنگام طراحی علامت تجاری خود، رنگ خاصی را به عنوان معرف برند در نظر دارید، باید آن را در این اظهارنامه وارد کنید. این مرحله نیازمند ارسال مدارک لازم برای ثبت علامت تجاری است. می دانیم که علاوه بر مدارک هویتی شرکت و فرد متقاضی، باید چند نمونه تصویر از لوگوی شرکت را نیز ارسال کرد. در صورتی که علامت انتخابی برای شرکت از کلمات غیر فارسی تشکیل شده، باید آوانویسی و ترجمه آن را نیز لحاظ کنیم. همچنین مهم است که در این اظهارنامه، حق تقدم خود را در زمان ثبت علامت تجاری مشخص کنید. شما بعد از اتمام این ثبت می توانید تمام یا بخشی از فعالیت این برند را به دیگران منتقل کنید. اما در ابتدای کار مهم است که حق تقدم با شما باشد. بهترین روش برای موفقیت در مسیر ثبت علامت تجاری، برون سپاری این امر به کارشناسان متبحر است. رویال ثبت با سابقه درخشان در حل مسائل مربوط به 12000 پرونده مختلف، کنار شماست تا سؤالات خود را در زمینه های مختلف پرسیده و بهترین جواب ممکن را دریافت کنید. سرویس مشاوره رایگان رویال ثبت به همین منظور و برای سهولت کار شما طراحی شده است.

متمایز کردن کسب و کار از سایرین به کمک ثبت نشان تجاری

یکی از مهم ترین مزیت های ثبت علامت تجاری، متمایز کردن کسب و کار از سایر رقبا است. در دنیای امروز، ارتباط گسترش زیادی پیدا کرده است.  دسترسی های مردم به طور قابل توجه ایی برای خرید، در حال افزایش می باشد.  به همین دلیل، محصولات و خدمات ارائه شده باید متمایز و متفاوت از سایر محصولات مشابه باشند.

در این صورت کسب و کار شما متفاوت از سایر رقیب ها خواهد شد.  متفاوت بودن در دنیای مدرن اهمیت بسیار زیادی دارد. مردم، امروزه جذب محصولاتی با علامت های تجاری زیبا و متفاوت می شوند.

مشاوره

جهت مشاوره با کارشناسان ما می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن همراه:  ۰۹۱۲۰۲۰۸۸۰۳ – ۰۹۱۲۰۲۱۷۸۸۵ – ۰۹۱۲۰۲۰۸۸۰۴

شماره تماس:  ۰۲۱۷۹۶۲۴- ۰۲۱۲۲۸۹۰۱۲۰

بازاریابی و افزایش فروش بهتر به کمک ثبت علامت تجاری

بهبود فروش و بازاریابی، یکی دیگر از مزیت های ثبت علامت تجاری است. بازاریابی برای کار های مختلف، اهمیت بسیار زیادی دارند. اگر شما صاحب یک تولیدی و یا مرکز ارائه دهنده خدمات هستید؛ باید مشتری داشته باشید. با وجود مشتری ها کسب و کار شما، قادر به ادامه فعالیت اقتصادی خواهد بود. به دلیل اشباع بازار، امروزه جلب نظر مشتری ها بسیار سخت است.

به کمک شیوه های مختلف بازاریابی، سعی به جذب مشتری ها می شود. در نتیجه افزایش مشتری ها و همچنین جلب نظر مخاطب، شاهد افزایش فروش و سود دهی بیشتر خواهیم بود. در بازاریابی، عواملی که شاید به ظاهر بی اهمیت باشند، بسیار مهم و تعیین کننده هستند. در  پروسه بازاریابی، باید تمامی روش های تبلیغاتی بررسی شوند. بهترین و مناسب ترین شیوه ها، برای تبلیغات کالا یا خدمات استفاده خواهد شد.

یکی از بهترین و کم خرج ترین راه های تبلیغات، داشتن علامت تجاری است. با داشتن علامت تجاری، بازاریابی بسیار آسان تر انجام می شود. زیرا نشان تجاری معتبر، سبب جلب نظر مشتری ها خواهد شد. اگر شما صاحب یک کسب و کار تولیدی یا خدماتی هستید؛ باید بدانید که امروزه، فقط کیفیت کالا یا خدماتدر جلب توجه مشتری ها موثر نیست. بلکه مشتری ها، به ظاهر کار شما نیز نگاه می کنند. داشتن یک نشان تجاری مناسب، به محصول یا خدمات ارائه شده وجه بهتری می دهد.

حرفه ایی عمل کردن به کمک ثبت نشان تجاری

یکی دیگر از دلایل ثبت علامت تجاری، حرفه ایی عمل کردن در کسب و کار است. حرفه ایی بودن در کسب و کار ها، بسیار اهمیت دارد. صاحب یک کسب و کار، باید مانند یک مدیر کاملا حرفه ایی عمل کند. در این صورت می تواند در کوتاه مدت و بلند مدت نتایج بسیار خوبی را به دست بیاورد.

ثبت و داشتن نشان تجاری، یکی از شیوه های معمول افراد حرفه ایی است. مدیران حرفه ایی، برای شروع کسب و کار خود، تمامی مقدمات لازم را انجام می دهد. ثبت نشان تجاری، یکی از مهم ترین مقدمه ها می باشد. زیرا با ثبت نشان تجاری  و داشتن یک علامت مخصوص، می توان به راحتی کالا و یا خدمات تولیدی را، به مشتری ها معرفی کرد.

انتقال علامت تجاری

ثبت علامت تجاری و انتقال آن به معنای انتقال حقوق مالکیت و منافع از مالک فعلی به شخص دیگری است. در این حالت، مالک علامت تجاری (انتقال دهنده) تمامی حقوق مالکانه خود را مرتبط با علامت تجاری به طرف دیگری (انتقال گیرنده) منتقل می‌کند. برای ثبت علامت تجاری و انتقال آن، معمولاً یک قرارداد انتقال علامت تجاری (معروف به قرارداد واگذاری علامت تجاری) بین طرفین تنظیم می‌شود. این قرارداد شامل شرایط و مقرراتی است که به توافق طرفین بستگی دارد و باید حقوق و تعهدات طرفین را تعیین کند. به عنوان مثال، قرارداد می‌تواند شامل قرارداد فروش، اجاره، واگذاری حق انحصار یا هر نوع توافق دیگر مرتبط با انتقال علامت تجاری باشد. بعد از انتقال علامت تجاری، معمولاً اقدامات قانونی لازم برای به رسمیت شناختن انتقال در مقامات مربوطه انجام می‌شود. به طور کلی، این شامل تقدیم درخواست‌ها و اسناد مربوطه به دفتر ثبت علامت تجاری یا مراجع ثبتی دیگر است که علامت تجاری را در آنجا ثبت کرده‌اند. قرارداد واگذاری علامت تجاری یک قرارداد حقوقی است که بین مالک فعلی علامت تجاری (انتقال دهنده) و شخص دیگری که می‌خواهد علامت تجاری را به اختیار خود درآورد (انتقال گیرنده) منعقد می‌شود. در این قرارداد، شرایط و مقرراتی مانند جزئیات علامت تجاری، حقوق مالکیت، شرایط مالی، محدودیت‌ها، تضمینات، مسئولیت‌ها و تعهدات طرفین، تحولات آینده و شرایط پایان قرارداد مشخص می‌شوند. هدف این قرارداد، انتقال حقوق مالکیت و منافع مالکانه از مالک فعلی به انتقال گیرنده درباره علامت تجاری است. نقل و انتقال برند تجاری هماه انتقال حقوق مالکیت برند به شخص/شرکت دیگر از طریق قرارداد، شامل نام، لوگو و سایر عناصر. نیاز به مدارک و ثبت در دفتر ثبت است و قبل از امضای قرارداد واگذاری علامت تجاری، توصیه می‌شود مشاوره حقوقی متخصص در این زمینه را دریافت کنید.

مشاوره

جهت مشاوره با کارشناسان ما می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن همراه:  ۰۹۱۲۰۲۰۸۸۰۳ – ۰۹۱۲۰۲۱۷۸۸۵ – ۰۹۱۲۰۲۰۸۸۰۴

شماره تماس:  ۰۲۱۷۹۶۲۴- ۰۲۱۲۲۸۹۰۱۲۰

راهنمای ثبت علامت تجاری

ثبت علامت تجاری به منظور حفظ حق و حقوق معنوی و مادی از نشان یک برند شخصی یا حقوقی انجام میشود و در حالت کلی از نظر قانون کاملا اختیاری می باشد. البته برای برخی از فعالیت ها ثبت علامت و نشان کاملا اجباری بوده و هر گونه تجارت و کسب و کار بدون علامت منحصر به فرد و ثبت شده غیر قانونی تلقی می گردد. تمام کسب و کارهای مربوطه به تولید مواد آرایشی قابل استفاده مستقیم بر روی پوست، شرکت های تولید دارو و مواد غذایی و نوشیدنی مشمول این قانون میشوند.

با توجه به ابهامات و جزئیات متعددی که در روند ثبت و تمدید علامت برند وجود دارد، در ادامه به چند مورد از نکات مهم در این زمینه اشاره خواهد شد:

ویژگی های علامت تجاری

بر اساس قوانین تجاری جمهوری اسلامی، علامت یا نشان هر یک از برندها باید استاندارد بوده و دارای معنا و مفهوم باشد. علاوه براین، علامت نباید تکراری باشد و همچنین نشان هایی که شباهت زیادی به علامت تجاری سایر برندها دارند و ممکن است باعث ابهام شود نیز قابل قبول نخواهند بود. نکته بسیار مهم دیکر اینکه، علامت نباید حاوی حروف لاتین باشد، در غیر این صورت مالک حقیقی یا حقوقی برای ثبت باید کارت بازرگانی ارائه دهد.

مدت زمان اعتبار علامت تجاری

علامت یا لوگو و نشان برند نشان دهنده هویت و شناسه بوده و به همین دلیل در تمام دنیا برندهای شناخته شده و حتی کسب و کارهای کوچک از آن استفاده می کنند. استفاده غیرمجاز از این علامت توسط سایر افراد و کسب و کارها تنها زمانی غیر قانونی تلقی شده و قابل دفاع است که مالک اصلی نسبت به ثبت آن در دستگاه های ذی ربط اقدام کرده باشد. پس از ثبت علامت برند به مدت ده سال تمام حق و حقوق مادی و معنوی آن برای مالک اصلی حفظ شده و امکان استفاده غیر مجاز وجود نخواهد داشت.

لازم به ذکر است که مدت زمان 10 ساله اولیه، پس از اتمام قابل تمدید می باشد. برای این منظور 6 ماه بعد از اتمام تاریخ اعتبار به مالک حقیقی یا حقوقی فرصت داده میشود تا نسبت به تمدید آن اقدام نماید. در غیر این صورت سایر افراد می توانند نشان را به نام خود به ثبت برسانند. علاوه براین، علامت های تجاری ثبت شده اگر به مدت سه سال توسط مالکین آن استفاده نشوند، سایر افراد می توانند درخواست ثبت را برای آن ارائه دهند.

مراحل ثبت علامت تجاری

نشان تجاری به صورت حقیقی و حقوقی قابل ثبت می باشد و برای هر یک از این دو لازم است مدارک مورد نیاز ابتدا تهیه و سپس سایر مراحل ثبت نام طی شوند. از جمله مدارک مورد نیاز برای ثبت نشان تجاری به صورت حقیقی می توان به کپی مدارک شناسایی فرد از قبیل شناسنامه و کارت ملی، کارت بازرگانی دارای اعتبار، کپی مجوز فعالیت در حوزه مورد نظر، عکس و فایل علامت در ابعاد 10 در 10 اشاره کرد.

پس از تکمیل مدارک فوق، لازم است ثبت نام از طریق سامانه مالکیت صنعتی انجام شود. در حین ثبت نام تمام فیلدها و اطلاعات مورد نظر باید بدون اشتباه تکمیل شده و طبقه و فصل بر اساس حوزه فعالیت کسب و کار انتخاب شود. در نهایت پس از تکمیل مراحل ثبت نام، مراحل بررسی برای تایید علامت از نظر استانداردها و عدم ثبت آن توسط سایر افراد نتیجه اطلاع رسانی خواهد شد.

به عنوان آخرین گام، پس از تایید اطلاعات، لازم است آگهی اظهارنامه به همراه اطلاعات مالک حقیقی یا حقوقی نشان و علامت و کالاهای تحت پوشش آن در روزنامه های رسمی ثبت شود.

ثبت علامت تجاری شرکتها

برای ثبت علامت تجاری شرکت ها که به صورت حقوقی انجام میشود، لازم است کپی از کارت شناسایی مدیر عامل شرکت مربوطه، کپی مجوز فعالیت، کپی روزنامه تاسیس برند، علامت یا نشان و کارت بازرگانی را ارائه دهند. توجه داشته باشید که در هر دو نوع حقیقی و حقوقی، در شریطی لازم است کارت بازرگانی ارائه شود که در علامت مورد نظر از حروف لاتین استفاده شده باشد.

نکته بسیار مهم اینکه، شرکت های خارجی در صورتی می توانند در ایران علامت برای کسب و کار خود ثبت نمایند که کشور آنها نیز چنین امکانی را برای تجار ایرانی فراهم کند.

استعلام علامت تجاری

ثبت علامت تجاری و استعلام آن امروزه به راحتی و به صورت غیر حضوری قابل انجام است. افراد می‌توانند از طریق اینترنت و سامانه‌های مربوطه به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و روزنامه رسمی، فرآیند جستجوی برند را انجام دهند. استعلام برند رایگان است و می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود. استعلام علامت قبل از ثبت علامت تجاری بسیار مهم است، زیرا اطمینان حاصل می‌کند که برند مورد نظر قبلاً ثبت نشده است. در صورت عدم استعلام کامل، ممکن است در مرحله ثبت برند هزینه و زمان اضافی برای ارسال اظهارنامه ثبت صرف شود و در نهایت برند مورد انتخاب رد شود. از آنجا که استعلام برند از طریق سامانه مرکز مالکیت معنوی و روزنامه رسمی به صورت آنلاین انجام می‌شود، فرآیند زمان‌بری ندارد و به سرعت قابل انجام است.  استعلام برند امروزه به دو روش زیر انجام می‌شود:
  1. استعلام برند از طریق سامانه مرکز مالکیت معنوی:

سامانه ثبت علامت تجاری ipm.ssaa.ir یکی از معتبرترین منابع برای استعلام برند است. در این روش، افراد متقاضی ثبت علامت تجاری می‌توانند به سایت مربوطه مراجعه کنند و با انتخاب گزینه جستجو در بانک اطلاعاتی ثبت علامت، اطلاعات مربوط به برند مورد نظر خود را در فرم مربوطه وارد کنند. سپس می‌توانند مشاهده کنند که آیا برند مورد نظر ثبت شده است یا خیر.
  1. استعلام برند از طریق سایت روزنامه رسمی:

هنگام ثبت علامت تجاری ، آگهی مربوط به آن در روزنامه رسمی منتشر می‌شود. افراد می‌توانند از طریق سایت روزنامه رسمی به این آگهی‌ها دسترسی پیدا کنند و اطلاعات مربوط به برند مورد نظر را دریافت کنند. لازم به ذکر است که استعلام برند تنها یکی از خدماتی است که امروزه به صورت آنلاین قابل انجام است و با پیشرفت فناوری، امکانات بسیاری برای انجام این فرآیند در هر زمان و مکانی فراهم شده است.

اداره ثبت علامت تجاری

ثبت علامت تجاری به شما امکان می‌دهد که لوگو یا نشان تجاری خاص خود را بر روی کالاها و خدمات خود استفاده کنید و جلوی کپی‌برداری توسط دیگران را بگیرید. برای ثبت علامت تجاری، می‌توانید به اداره ثبت علامت تجاری و مالکیت معنوی مراجعه کنید. این اداره وظیفه ثبت و مدیریت امور مربوط به علائم تجاری، طرح‌های صنعتی و اختراعات را دارد. آدرس این اداره در تهران، میدان امام خمینی، خیابان خیام، خیابان فیاض بخش، جنب ساختمان شماره یک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است. همچنین می‌توانید از طریق وکیل خود این روند را پیگیری کنید. ساعات کاری اداره ثبت علائم تجاری در تهران از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 صبح تا 4 بعد از ظهر است. این اداره به افراد خلاق و ایده‌پرداز حمایت می‌کند و امکان ثبت علامت تجاری در سراسر ایران و سایر کشورها را فراهم می‌کند. با توجه به پیشرفت فناوری و الکترونیکی شدن اغلب امور، اداره ثبت علامت تجاری نیز سامانه‌ای به آدرس iripo.ssaa.ir را معرفی کرده است. این سامانه به متقاضیان امکان می‌دهد بدون نیاز به حضور حضوری در اداره، از طریق این سایت به صورت آنلاین، ثبت برند یا اختراع خود را بر اساس نحوه ثبت علامت تجاری انجام دهند. همچنین، متقاضیان می‌توانند مدارک مورد نیاز را به نشانی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (مرکز مالکیت معنوی)، با آدرس تهران، خیابان فیاض بخش، ضلع شمال شرقی پارک شهر، ساختمان شماره 3، ارسال نمایند. این اقدامات به صورت غیر حضوری انجام می‌شوند و نیازی به حضور حضوری در اداره ثبت علامت تجاری نیست.

رویال ثبت

ثبت علامت تجاری

برای پاسخ گویی به سؤالات خود در این زمینه، می توانید در هر ساعت از شبانه روز و هر کجا که هستید، با رویال ثبت تماس گرفته و بدون فوت وقت، مراحل لازم برای انجام این کار را شروع کنید.

مدت زمان ثبت علامت تجاری

بیشترین مدت زمان برای ثبت علامت و نشان برند به بررسی استانداردها در طراحی آن و عدم مغایرت با قوانین اختصاص داده میشود. متناسب با طبقه و فصل ممکن است مدت زمان ثبت علامت تجاری در بازه 10 تا 30 روز طول بکشد. لازم به ذکر است که برای جلوگیری از سو استفاده از نام برند لازم است حداکثر 5 ماه پس از اتمام زمان اعتبار 10 ساله برند، نسبت به تمدید آن اقدام شود. برای این منظور لازم است درخواست تمدید ثبت شده و مدارک مورد نیاز از قبیل گواهی امضا در دفترخانه رسمی، مدارک شناسایی مالک حقیقی یا حقوقی ارائه گردد. زمان تمدید نشان برند حداکثر 60 روز طول خواهد کشید.

واگذاری علامت تجاری

واگذاری و فروش علامت تجاری، یکی دیگر از مزیت های، ثبت علامت تجاری است. کسب و کار های موفق پس از مدتی شناخته، می شوند. در این صورت، وجود نام و نشان تجاری یک شرکت، سبب اعتماد مشتری ها خواهد شد. به عنوان مثال، اگر کسی کالایی را تولید کند، و آن کالا کیفیت بالایی داشته باشد؛ مردم به آن نام و نشان تجاری اعتماد می کنند. مردم معمولا برای خرید، شرکتی را انتخاب می کنند؛ که از قبل آن را می شناسند.

به همین دلیل، نشان های تجاری دارای ارزش معنوی و مالی بسیار زیادی هستند. گاهی سود بسیاری از شرکت ها، در واگذاری نشان تجاری خود، است. آن ها بدون واگذار کردن کارخانه و شرکت و یا هیچ چیز دیگری، این کار را انجام می دهند. و فقط علامت تجاری خود را با قیمت قابل توجه ایی، به افراد متقاضی واگذار می کنند. این واگذاری تنها، در صورت ثبت قانونی نشان تجاری ممکن است. در غیر این صورت، امکان واگذاری علامت و یا نشانی تجاری وجود نخواهد داشت.

زیرا با ثبت نشان تجاری، سندی به عنوان، سند مالکیت به مالک کسب و کار اعطا می شود. از طریق این سند، امکان واگذاری حقوقی نشان تجاری وجود دارد. اما در صورت نبودن این سند، هیچ امکانی برای واگذاری قانونی نشان تجاری وجود نخواهد داشت. زیرا صاحب آن کسب و کار، از نظر قانونی مالک نشان تجاری خود نیست.

سامانه ثبت علامت تجاری

ثبت علامت تجاری در ایران به عنوان یک امر اختیاری در نظام حقوقی مورد توافق قرار گرفته است، مگر اینکه دولت ثبت آن را الزامی کند. اداره ثبت علائم تجاری در ایران در تهران واقع شده و خدمات مربوط به ثبت علائم تجاری و مالکیت معنوی را ارائه می‌دهد.آدرس دقیق اداره ثبت علائم تجاری در ایران به صورت زیر است: میدان امام خمینی، خیابان خیام، خیابان فیاض بخش، جنب ساختمان شماره یک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور. خدماتی که اداره ثبت علائم تجاری ارائه می‌دهد، شامل ثبت طرح‌های صنعتی، ثبت اختراعات، ثبت برند و علائم تجاری است. این اداره مسئول پذیرش و بررسی درخواست‌ها و صدور گواهی‌های مالکیت معنوی برای علائم تجاری می‌باشد. این خدمات به منظور حفظ حقوق مالکیت و ایجاد حمایت قانونی برای صاحبان علائم تجاری ارائه می‌شوند.
  • ثبت علامت تجاری امکان می‌دهد که لوگو یا نشان تجاری متعلق به خود و کالاهای تولیدی شما باشد.
  • اداره ثبت علامت تجاری و مالکیت معنوی در تهران، میدان امام خمینی، خیابان خیام، خیابان فیاض بخش، جنب ساختمان شماره یک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار دارد.
  • خدماتی که این اداره ارائه می‌دهد شامل ثبت طرح‌های صنعتی، ثبت اختراعات، ثبت علامت تجاری است.
  • کار ثبت علامت تجاری و طی کردن روند آن می‌تواند توسط افراد متخصص وکیل صورت گیرد و نیازی به حضور فیزیکی شخص متقاضی نیست.
  • ثبت علامت تجاری و اختراعات در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی در تهران انجام می‌شود و تحت نظارت اداره ثبت احوال و اسناد کشور است.

 مدارک مورد نیاز ثبت علامت حقیقی

مدارک مورد نیاز ثبت علامت یا مدارک مورد نیاز ثبت برند  شخصی یا ثبت برند حقیقی بشرح  زیر است :
1- کارت بازرگانی شخصی
2- جواز مرتبط با فعالیت(جواز تولید ، جواز تاسیس ، موافقت اصولی ، جواز کسب )
3- کپی شناسنامه کارت ملی فرد
4- در صورتیکه توسط واسطه (وکیل )علامت تجاری ثبت شود باید مشخصات وکیل نیزدر دسترس باشد .
5- 10 عدد علامت با ابعاد 6 در 6 سانتی متر
6- اظهارنامه علامت باید بصورت دقیق نوشته شود  رنگ علامت تجاری فونت بکار رفته در علامت تجاری اشکال بکار رفته در علامت تجاری باید بطور دقیق قید شود .
پس از تکمیل مدارک مشخصات علامت تجاری در سامانه ثبت علامت تجاری ثبت میگردد . سپس به هر اظهارنامه ثبت علامت یک کد  رهگیری ثبت علامت تخصیص داده میشود که در سامانه قابل پیگیری باشد .

 مدارک مورد نیاز ثبت علامت حقوقی

در صورت نیاز به ثبت علامت حتما نیاز به ثبت شرکت نمیباشد اما برخی میخواهند ابتدا ثبت شرکت انجام دهند سپس اقدام به ثبت علائم تجاری نمایند . در اینحالت باید اقدام به ثبت یکی از شرکتهای مسئولیت محدود یا سهامی خاص گردد .
فرآیند ثبت شرکت بدین صورت میباشد که ابتدا کپی شناسنامه و کارت ملی شرکا ارائه میگردد سپس برای کلیه شرکا اقدام به اخذ گواهی عدم سوء پیشینه میگردد . سپس نسبت به تهیه و امضاء اوراق ثبت شرکت اعم از اظهارنامه ثبت شرکت ، اساسنامه ثبت شرکت ، شرکتنامه ثبت شرکت و صورتجلسه ثبت اقدم میگردد.
سپس اقدام به ثبت اطلاعات در سامانه میگردد و پس از تعیین نام اقدام به ارسال اوراق ثبتی و مدارک مورد نیاز ثبت شرکت از طریق پست میگردد . سپس از طریق سامانه ثبت شرکت نسبت به ثبت شرکت اقدام خواهد شد .
1- کارت بازرگانی شرکتی که به نام مدیرعامل شرکت صادر میشود .
2- جواز مرتبط با فعالیت(جواز تولید ، جواز تاسیس ، موافقت اصولی ، جواز کسب )
3- کپی شناسنامه کارت ملی مدیرعامل
4- روزنامه رسمی شرکت
5- 10 عدد علامت با ابعاد 6 در 6 سانتی متر
6- در صورتیکه توسط واسطه (وکیل )علامت تجاری ثبت شود باید مشخصات وکیل نیزدر دسترس باشد .
7- اظهارنامه علامت باید بصورت دقیق نوشته شود  رنگ علامت تجاری فونت بکار رفته در علامت تجاری اشکال بکار رفته در علامت تجاری باید بطور دقیق قید شود .
در نهایت مشخصات در سامانه ثبت علامت تجاری ثبت میگردد . سپس به هر اظهارنامه ثبت علامت یک کد  رهگیری ثبت علامت تخصیص داده میشود که در سامانه قابل پیگیری باشد .

 اهمیت ثبت نشان تجاری به شیوه قانونی

گرفتن سند مالکیت برای نشان و یا علامت تجاری، تنها در صورت ثبت علامت تجاری، ممکن است. در غیر این صورت، افراد صاحب کسب و کار، مالکیت حقوقی بر نشان تجاری خود نخواهند داشت. یکی از مهم ترین دلیل های که سبب اهمیت ثبت قانونی علامت تجاری می شود؛ سند مالکیت معنوی می باشد.

ممکن است بعضی از افراد متقلّب، با نشان تجاری مشابه با علامت شما، شروع به کار کنند. این اتفاق معمولا، برای کسب و کار های تولیدی یا خدماتی موفق اتفاق می افتد. این افراد متقلب، با هدف سود جویی و یا تخریب نشان تجاری شما، این کار را انجام می دهند. به هر حال باید با چنین افرادی، برخورد حقوقی کرد. بعضی از کسب و کار ها نشان تجاری داشته و از یک علامت مخصوص برای کالای های خود استفاده می کنند .

اما ممکن است آن نشان را ثبت نکنند. مخصوصا مشاغل و کسب و کار های کوچک دچار این اتفاق می شوند. این کسب و کار ها برای پیگیری و برخورد قانونی با کسانی که از نشان و علامت تجاری آن ها سو استفاده کردند؛ دچار مشکل های مختلفی خواهند شد.

سوالات متداول

نقل و انتقال برند تجاری، یکی دیگر از مزیت های، ثبت علامت تجاری است. کسب و کار های موفق پس از مدتی شناخته، می شوند. در این صورت، وجود نام و نشان تجاری یک شرکت، سبب اعتماد مشتری ها خواهد شد. به عنوان مثال، اگر کسی کالایی را تولید کند، و آن کالا کیفیت بالایی داشته باشد؛ مردم به آن نام و نشان تجاری اعتماد می کنند. مردم معمولا برای خرید، شرکتی را انتخاب می کنند؛ که از قبل آن را می شناسند.
یکی دیگر از مزیت های ثبت علامت تجاری، حرفه ایی عمل کردن در کسب و کار است. حرفه ایی بودن در کسب و کار ها، بسیار اهمیت دارد. صاحب یک کسب و کار، باید مانند یک مدیر کاملا حرفه ایی عمل کند. در این صورت می تواند در کوتاه مدت و بلند مدت نتایج بسیار خوبی را به دست بیاورد.
بازاریابی و افزایش فروش، یکی دیگر از مزیت های ثبت علامت تجاری است. بازاریابی برای کار های مختلف، اهمیت بسیار زیادی دارند. اگر شما صاحب یک تولیدی و یا مرکز ارائه دهنده خدمات هستید؛ باید مشتری داشته باشید. با وجود مشتری ها کسب و کار شما، قادر به ادامه فعالیت اقتصادی خواهد بود. به دلیل اشباع بازار، امروزه جلب نظر مشتری ها بسیار سخت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید.

× پشتیبانی آنلاین