جستجو
ثبت شرکت تجاری در رویال ثبت
مطالبی که در ادامه خواهید خواند...
فهرست مطالب

ثبت و تاسیس شرکت تجاری

ثبت شرکت تجاری یکی از رایج ترین روش ها برای انجام فعالیت های تجاری به صورت مشروع و قانونی به شمار می رود. شرکت تجاری، یک نهاد حقوقی است که به منظور انجام فعالیت‌ های تجاری و کسب سود تأسیس می ‌شود. این شرکت ‌ها می ‌توانند در قالب‌ های مختلف حقوقی و مالی تأسیس شوند. لازم به ذکر است که ثبت شرکت تجاری بر اساس قوانین کشورها انواع مختلفی دارند. در شرکت های تجاری، دو یا چند شریک همراه با هم طبق قوانین تجاری ایران، به انجام فعالیت های تجاری می پردازند. به طور کلی، شرکت‌ های تجاری به سه دسته اصلی تقسیم می‌ شوند:

شرکت‌ های سهامی
این شرکت ‌ها دارای سرمایه ‌ای هستند که به سهام تقسیم شده است و مسئولیت سهامداران به میزان سهامشان محدود می ‌شود. شرکت‌ های سهامی به دو نوع تقسیم می ‌شوند:
شرکت سهامی عام که سهام این شرکت‌ ها در بورس عرضه می ‌شود. هر فردی حقیقی و حقوقی می ‌تواند سهام آن را خریداری کند. اما روند ثبت این نوع شرکت ها نیاز به پذیره نویسی و طی روال اداری فراوان دارد. همه شرکت ها نمی توانند سهامی عام شوند. در حقیقت هر شرکتی که محصولی برای فروش دارد می تواند به این مرحله برسد. باقی شرکت های سهامی بدون محصول باید به صورت سهامی خاص به ثبت برسند.
شرکت سهامی خاص به این صورت است که سهامشان در بورس عرضه نمی‌ شود. این سهام تنها بین افراد خاصی که در اساسنامه شرکت مشخص شده‌ اند، معامله می‌ شود.

شرکت‌ های با مسئولیت محدود
در این شرکت‌ ها، سرمایه به سهام تقسیم نمی ‌شود. هر یک از شرکا به اندازه سرمایه ‌ای که به شرکت آورده ‌اند، مسئولیت دارند. این شرکت‌ ها معمولاً کوچک ‌تر هستند و برای کسب و کارهای خانوادگی یا کوچک مناسب ‌ترند.

شرکت‌ های تضامنی و نسبی
این شرکت ‌ها به این صورت هستند که در آن شرکا به طور تضامنی یا نسبی مسئولیت دارند. در شرکت تضامنی، هر شریک به صورت مشترک و جداگانه مسئولیت تمامی بدهی ‌های شرکت را بر عهده دارد. در حالی که در شرکت نسبی، مسئولیت شرکا به نسبت سرمایه‌ ای که در شرکت دارند تقسیم می‌ شود.
لازم به ذکر است که شرکت های تعاونی تولید و مصرف نیز در دسته شرکت های تجاری قرار می گیرند. هر یک از این نوع شرکت‌ ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. انتخاب نوع شرکت بستگی به نوع فعالیت تجاری، میزان سرمایه و سطح ریسک ‌پذیری شرکا دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر برای ثبت شرکت تجاری می توانید با رویال ثبت در تماس باشید.

برای اطلاعات بیشتر ویدیو های ما را در آپارات ببینید.

مزایای تاسیس شرکت تجاری

تاسیس شرکت تجاری دارای مزایای متعددی است. این مزایا می ‌تواند به کسب و کارها کمک کند تا به صورت پایدارتر و موفق ‌تر عمل کنند. برخی از مهم ‌ترین مزایای تاسیس شرکت تجاری عبارتند از:

شخصیت حقوقی مستقل
شرکت تجاری دارای شخصیت حقوقی مستقل از شرکا و موسسان خود است. این امر به این معناست که شرکت می ‌تواند به نام خود قرارداد ببندد، اموال داشته باشد و به دادگاه مراجعه کند.

مسئولیت محدود
در شرکت‌ های سهامی و مسئولیت محدود، مسئولیت هر یک از سهامداران یا شرکا به میزان سرمایه ‌گذاریشان در شرکت محدود می ‌شود. این مزیت می ‌تواند از دارایی‌ های شخصی موسسان در برابر بدهی‌ ها و تعهدات شرکت محافظت کند.

جذب سرمایه
شرکت‌ های تجاری، به ویژه شرکت ‌های سهامی عام، می ‌توانند از طریق فروش سهام به عموم مردم سرمایه جذب کنند. این امکان به شرکت ‌ها اجازه می ‌دهد تا پروژه‌ های بزرگ‌ تری را انجام دهند و رشد کنند.

پایداری و دوام
شرکت‌ های تجاری می ‌توانند پس از فوت، ورشکستگی یا خروج موسسان همچنان به فعالیت خود ادامه دهند. این ویژگی به شرکت ‌ها پایداری بیشتری می ‌بخشد.

اعتبار و اعتماد
تاسیس شرکت تجاری می‌ تواند به کسب و کار اعتبار بیشتری ببخشد. از همین رو، می تواند اعتماد مشتریان، تأمین‌ کنندگان و سرمایه ‌گذاران را جلب کند.

مدیریت و برنامه ‌ریزی بهتر
شرکت ‌های تجاری معمولاً ساختار مدیریتی مشخصی دارند که به بهبود فرآیندهای تصمیم‌ گیری و برنامه ‌ریزی کمک می‌ کند. این ساختار می ‌تواند بهره‌ وری و کارایی شرکت را افزایش دهد.

مزایای مالیاتی
بسیاری از کشورها برای شرکت‌ های تجاری مزایای مالیاتی مختلفی ارائه می ‌دهند. این مزایا می‌ تواند هزینه‌ های کلی شرکت را کاهش دهد.

قابلیت انتقال مالکیت
در شرکت ‌های سهامی، انتقال مالکیت از طریق خرید و فروش سهام انجام می ‌شود که فرآیند نسبتاً ساده‌ ای دارد. این ویژگی می ‌تواند به تسهیل انتقال کسب و کار به نسل‌ های بعدی کمک کند.

جذب و حفظ نیروی کار ماهر
شرکت ‌های تجاری می ‌توانند با ارائه مزایا و امکانات بهتر، نیروی کار ماهر و با تجربه را جذب و حفظ کنند.

دسترسی به بازارهای جدید
تاسیس شرکت تجاری می‌ تواند به کسب و کارها کمک کند تا به بازارهای جدید دسترسی پیدا کنند. از همین رو دامنه فعالیت‌ های خود را گسترش دهند.
تاسیس شرکت تجاری، ممکن است با چالش‌ ها و هزینه‌ های اولیه همراه باشد. با بهره‌ گیری از این مزایا می‌ توان به رشد و توسعه کسب و کار کمک شایانی کرد.

رویال ثبت
ثبت شرکت تجاری

جهت ثبت شرکت تجاری، در صورت واجد شرایط بودن، همچنین می‌توانید به صورت آنلاین و غیر حضوری اقدام کنید.

انواع شرکت های تجاری

ثبت شرکت‌ تجاری در قالب‌ های مختلفی انجام می ‌شود. هر کدام از این شرکت ها ویژگی‌ ها و ساختارهای خاص خود را دارند. در ادامه، انواع رایج شرکت ‌های تجاری را معرفی می ‌کنیم:

شرکت سهامی
خود این شرکت ها به دو نوع سهامی عام و خاص دسته بندی می شوند. شرکت سهامی عام می ‌تواند سهام خود را در بورس عرضه کند و از عموم مردم سرمایه جذب کند. سهامداران به میزان سهام خود در شرکت مسئولیت دارند. سهام شرکت سهامی خاص در بورس عرضه نمی ‌شود و فقط بین افراد خاص و مشخصی معامله می ‌شود. مسئولیت سهامداران به میزان سهام آن‌ ها محدود است. بیشتر موارد ثبت شرکت تجاری به صورت سهامی خاص انجام می شود.

شرکت با مسئولیت محدود
در این نوع شرکت، مسئولیت هر یک از شرکا به میزان سرمایه ‌ای که به شرکت آورده‌ اند محدود می ‌شود. این نوع شرکت برای کسب و کارهای کوچک و متوسط مناسب است.

شرکت تضامنی
در شرکت تضامنی، شرکا به صورت مشترک و جداگانه مسئولیت تمامی بدهی‌ های شرکت را بر عهده دارند. این نوع شرکت معمولاً بین افرادی تشکیل می ‌شود که اعتماد بالایی به یکدیگر دارند. یکی از رایج ترین انواع شرکت برای ثبت شرکت تجاری، شرکت تضامنی است.

شرکت نسبی
در این نوع شرکت، مسئولیت شرکا به نسبت سرمایه ‌ای که در شرکت دارند تقسیم می ‌شود. شرکت نسبی نوعی از شرکت تضامنی است که مسئولیت شرکا بر اساس نسبتی از سرمایه آن‌ ها تعیین می‌ شود.

شرکت مختلط سهامی
این شرکت ترکیبی از شرکت سهامی و شرکت تضامنی است. در این شرکت، برخی از شرکا به عنوان سهامدار (با مسئولیت محدود) و برخی دیگر به عنوان شرکای تضامنی فعالیت می ‌کنند. این نوع شرکت در ثبت شرکت تجاری بسیار رایج است.

شرکت مختلط غیرسهامی
این نوع شرکت مشابه شرکت مختلط سهامی است، با این تفاوت که در آن سهام منتشر نمی ‌شود. شرکا به دو دسته شرکای ضامن و شرکای با مسئولیت محدود تقسیم می ‌شوند. ثبت شرکت تجاری به صورت مختلط غیر سهامی بسیار طرفدار دارد.

شرکت تعاونی
شرکت تعاونی شرکتی است که با هدف تامین نیازهای مشترک اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اعضای خود تأسیس می ‌شود. اعضای این شرکت ‌ها معمولاً به صورت داوطلبانه در آن مشارکت می ‌کنند و از مزایای آن بهره‌ مند می ‌شوند. ثبت شرکت تجاری برای شرکت های تعاونی کاربرد بسیار دارد.

شرکت‌ های دولتی
این نوع شرکت‌ ها توسط دولت یا نهادهای دولتی تأسیس و اداره می ‌شوند. هدف آن‌ ها معمولاً ارائه خدمات عمومی و توسعه اقتصادی است. ثبت شرکت تجاری دولتی توسط افراد عادی میسر نیست.
شرکت‌ های فرا ملی (چندملیتی)
این نوع شرکت‌ ها در بیش از یک کشور فعالیت می‌ کنند و دارای شعب یا دفاتر نمایندگی در کشورهای مختلف هستند. این شرکت ‌ها معمولاً در صنایع بزرگ و بین ‌المللی فعالیت دارند. ثبت شرکت تجاری فراملی، قوانین خاص خود را دارد و باید به صورت جداگانه به آن بپردازیم. توضیحات بیشتر در رابطه با این شرکت، در این مقال نمیگنجد.
هر یک از این نوع شرکت ‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. انتخاب نوع شرکت بستگی به نیازها، اهداف، میزان سرمایه و سطح ریسک ‌پذیری شرکا دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر با رویال ثبت در تماس باشید.

مشاوره

جهت مشاوره با کارشناسان ما می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

شماره تماس:  ۰۲۱۷۹۶۲۴۰۲۱۲۲۸۹۰۱۲۰

نحوه ثبت شرکت های تجاری

ثبت شرکت تجاری فرآیندی است که باید با دقت و بر اساس قوانین و مقررات کشور محل ثبت انجام شود. مراحل ثبت شرکت تجاری در ایران به طور کلی به شرح زیر است:

انتخاب نوع شرکت
– ابتدا باید نوع شرکتی که قصد ثبت آن را دارید، مشخص کنید. مانند شرکت سهامی خاص، با مسئولیت محدود، تضامنی، نسبی، مختلط یا تعاونی. هر کدام از این شرکت های باید طبق قوانین خاصی تاسیس شوند.

انتخاب نام شرکت
– نامی که برای شرکت انتخاب می ‌کنید باید منحصر به فرد و قابل قبول توسط اداره ثبت شرکت ‌ها باشد. نام پیشنهادی نباید تکراری باشد و باید با قوانین و مقررات نام ‌گذاری شرکت‌ ها همخوانی داشته باشد. از جمله شرایط تایید نام برای ثبت شرکت تجاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:
نام انتخابی نباید جای دیگری ثبت شده باشد.
نام انتخابی باید با قوانین و فرهنگ اسلامی مطابقت داشته باشد.
نباید از واژگان بیگانه و غیر فارسی انتخاب کرد.
اسم انتخابی برای ثبت شرکت تجاری باید 3 سیلاب داشته باشد و حتما دارای اسامی خاص باشد.

تهیه و تنظیم مدارک لازم
– مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تجاری شامل موارد زیر است:
اساسنامه، اظهارنامه ثبت شرکت، صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین و مدارک شناسایی شرکا و مدیران

ثبت نام در سامانه ثبت شرکت ‌ها
– با مراجعه به سامانه ثبت شرکت‌ ها و ایجاد حساب کاربری، اطلاعات مربوط به شرکت را وارد کنید. مدارک مورد نیاز را بارگذاری کنید. برای این کار می توانید از رویال ثبت کمک بگیرید.

پرداخت هزینه‌ های ثبت
– هزینه‌ های ثبت شرکت شامل هزینه‌ های قانونی، روزنامه رسمی و سایر هزینه‌ های مربوطه را پرداخت کنید.

بررسی مدارک و تایید توسط اداره ثبت شرکت‌ ها
– پس از ارسال مدارک، اداره ثبت شرکت ‌ها مدارک را بررسی می کند. در صورت تایید، پیش ‌نویس آگهی ثبت شرکت صادر می‌ شود.

انتشار آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار
– پس از تایید نهایی و صدور آگهی ثبت، باید آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی کشور و یک روزنامه کثیرالانتشار منتشر شود.

دریافت شماره ثبت و کد اقتصادی
– پس از انتشار آگهی، شماره ثبت شرکت به شما اعطا می ‌شود. سپس باید برای دریافت کد اقتصادی به سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید.

افتتاح حساب بانکی
– برای انجام فعالیت‌ های مالی شرکت، باید حساب بانکی به نام شرکت باز کنید.

ثبت در سازمان تأمین اجتماعی
– در صورتی که شرکت قصد استخدام کارکنان را دارد، باید در سازمان تأمین اجتماعی ثبت نام کرده و کد کارگاهی دریافت کند.
این مراحل ممکن است با توجه به نوع شرکت و قوانین جاری کشور متغیر باشد. بنابراین مشاوره با یک وکیل یا مشاور حقوقی می ‌تواند کمک کننده باشد تا فرآیند ثبت به درستی و بدون مشکل انجام شود. برای ثبت شرکت تجاری می توانید از رویال ثبت کمک بگیرید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت انواع شرکت های تجاری

مدارک لازم برای ثبت شرکت تجاری سهامی خاص

1- تکمیل دو برگ اظهارنامه شرکت سهامی خاص و امضا توسط کلیه سهامداران؛ توجه داشته باشید این اوراق به دلیل بهادار بودن، تنها باید از اداره ثبت شرکت ها تهیه شوند.
2- تکمیل و امضای دو جلد اساسنامه شرکت سهامی خاص توسط کلیه سهامداران
3- تکمیل و امضای دو نسخه صورت جلسه مجمع عمومی موسسین توسط سهامداران و بازرسین
4- تکمیل و امضای دو نسخه صورت جلسه هیئت مدیره توسط مدیران منتخب مجمع
5- فتوکپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده کلیه سهامداران
6- معرفی نامه نمایندگان، در صورتی که سهامداران و اعضای هیئت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند
7- ارائه تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس یا آخرین تغییرات آن
8- تاییدیه هیئت مدیره اشخاص حقوقی سهامدار، مبنی بر غیردولتی بودن آن
9- گواهی پرداخت حداقل 35% سرمایه شرکت از بانکی که حساب شرکت در شرف تاسیس در آن جا افتتاح شده است.
10- اخذ مجوز در صورت نیاز بنا به تشخیص کارشناس اداره مربوط به این کار

مدارک لازم برای ثبت شرکت تجاری تضامنی
1- یک نسخه شرکت نامه
2- یک نسخه اساسنامه شرکت
3- گواهی مالی که امضای مدیر شرکت رسیده؛ حاکی از پرداخت تمام سرمایه نقدی و تسلیم سرمایه غیرنقدی با تعیین قیمت حصه های غیرنقدی
4- اسامی شریک یا شرکا همراه با کپی مدارک شناسایی آن ها

مدارک لازم برای ثبت شرکت تجاری مختلط غیرسهامی
1- یک نسخه شرکت نامه
2- یک نسخه اساسنامه
3- اسامی شریک یا شرکای ضامن که سمت مدیریت دارند همراه با کپی مدارک شناسایی

مدارک لازم برای ثبت شرکت تجاری مختلط سهامی
1- یک نسخه شرکت نامه
2- یک نسخه اساسنامه
3- اسامی مدیر یا مدیران شرکت همراه با کپی مدارک شناسایی
4- گواهی مالی که به امضای مدیر شرکت رسیده؛ حاکی از تعهد پرداخت تمام سرمایه سهامی و پرداخت واقعی لااقل ثلث از آن سرمایه

مدارک لازم برای ثبت شرکت تجاری نسبی
1- یک نسخه شرکت نامه
2- یک نسخه اساسنامه
3- اسامی مدیر و یا مدیران شرکت همراه با کپی مدارک شناسایی آن ها
4- گواهی مالی که به امضای مدیر شرکت رسیده؛ حاکی از پرداختن تمام سرمایه نقدی و تسلیم تمام سرمایه غیرنقدی با تعیین قیمت حصه های غیرنقدی

مدارک لازم برای ثبت شرکت تجاری تعاونی
1- مجوز ثبت صادره از وزارت تعاون
2- دو نسخه اساسنامه شرکت که به تصویب مجمع عمومی رسیده باشد.
3- دعوت نامه تشکیل اولین مجمع عمومی عادی
4- صورت جلسه تشکیل مجمع موسس و اولین مجمع عمومی و اسامی اعضا و هیئت مدیره منتخب و بازرسان
5- رسید پرداخت مقدار لازم التادیه سرمایه

مراحل ثبت شرکت تجاری

برای ثبت یک شرکت تجاری، ابتدا نیاز به انتخاب نوع شرکت دارید. شرکت شما می ‌تواند شامل گزینه‌ هایی مانند سهامی خاص، با مسئولیت محدود، تضامی و غیره باشد. سپس، باید نامی مناسب و منحصر به‌ فرد برای شرکت انتخاب کنید که با قوانین مطابقت داشته باشد. آماده ‌سازی مدارک مورد نیاز شامل اساسنامه، اظهارنامه ثبت، صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین و مدارک شناسایی شرکا و مدیران است. پس از آن باید به سامانه ثبت شرکت ‌ها وارد شوید و یک حساب کاربری ایجاد کنید. اطلاعات شرکت را وارد کرده و مدارک را بارگذاری کنید. پس از پرداخت هزینه‌ های قانونی و هزینه‌ های مربوط به انتشار آگهی، مدارک شما توسط اداره ثبت شرکت‌ ها بررسی می ‌شود. در صورت تایید، پیش‌ نویس آگهی ثبت شرکت صادر می‌ شود.

پس از تایید نهایی، آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی و یک روزنامه کثیرالانتشار منتشر می ‌شود. پس از آن، شماره ثبت شرکت به شما اختصاص می‌ یابد. سپس باید به سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید و برای دریافت کد اقتصادی اقدام کنید. همچنین، برای انجام امور مالی، باید یک حساب بانکی به نام شرکت باز کنید. در صورت نیاز به استخدام کارکنان، در سازمان تأمین اجتماعی ثبت ‌نام کرده و کد کارگاهی دریافت کنید.
این فرآیند ممکن است بسته به نوع شرکت و مقررات محلی تغییر کند. بنابراین مشاوره با وکیل یا مشاور حقوقی می‌ تواند اطمینان حاصل کند که تمامی مراحل به درستی و بدون مشکل طی می‌ شوند. شما می توانید تمامی این مراحل را برون سپاری کنید.
برون ‌سپاری مراحل ثبت شرکت تجاری به معنای سپردن فرآیند ثبت شرکت به متخصص یا یک موسسه حقوقی متخصص در این زمینه است. در ادامه به بررسی مزایا و نحوه انجام برون‌ سپاری ثبت شرکت تجاری می ‌پردازیم:

صرفه ‌جویی در زمان
ثبت شرکت شامل مراحل و فرآیندهای مختلفی است که ممکن است زمان ‌بر باشد. با برون ‌سپاری، این کارها به سرعت و با دقت انجام می ‌شود. شما می ‌توانید زمان خود را صرف تمرکز بر روی جنبه‌ های دیگر کسب ‌و کارتان کنید.

کاهش خطاها
متخصصان و وکلای حقوقی با قوانین و مقررات ثبت شرکت آشنا هستند. آن ها می ‌توانند از بروز خطاهایی که ممکن است منجر به تاخیر یا مشکلات قانونی شود، جلوگیری کنند.

دسترسی به تخصص
موسسات حقوقی و مشاوران ثبت شرکت تجربه و دانش لازم برای انجام این فرآیندها را دارند. آن ها می ‌توانند مشاوره‌ های مفیدی ارائه دهند که ممکن است شما به تنهایی از آن بی‌ بهره باشید.

پیگیری دقیق
فرآیند ثبت شرکت نیاز به پیگیری دقیق و مستمر دارد. موسسات حقوقی می ‌توانند این پیگیری‌ ها را انجام دهند و از صحت و کامل بودن تمامی مراحل اطمینان حاصل کنند.

هزینه ثبت شرکت های تجاری

برای ثبت شرکت تجاری در انواع مختلف، هزینه ها متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی پایه این هزینه ها از 900 هزار تومان آغاز می شود. دقت کنید شما برای انجام کارهایی مثل دریافت گواهی عدم سوء پیشینه، چاپ آگهی در روزنامه رسمی و… باید هزینه پرداخت کنید. همچنین آماده سازی مدارک شما نیز دارای هزینه های کپی، تهیه اوراق بهادار، تنظیم اساسنامه و… خواهد بود.
 از سوی دیگر اگر برای ثبت شرکت نیاز به برون سپاری داشته باشید، باید کمیسیون این شرکت ها را نیز در نظر داشته باشید. همچنین هزینه های مشاوره این شرکت ها نیز به هزینه ثبت شرکت تجاری شما اضافه می شود. البته رویال ثبت برای شما شرایط ویژه ای را در نظر گرفته است. شما می توانید تمامی کارهای ثبتی خود را با مشاوره رایگان انجام دهید. همچنین کمیسیونی که رویال ثبت از شما دریافت می کند، بسیار مقرون به صرفه است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با رویال ثبت در تماس باشید. ما در زمینه ثبت شرکت تجاری به شما کمک خواهیم کرد. از جمله خدمات رویال ثبت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ثبت شرکت
  • ثبت برند و علامت تجاری
  • خدمات مالی و مالیاتی
  • اخذ ایزو و گواهینامه های معتبر بین المللی
  • اخذ کد اقتصادی
  • اخذ گواهینامه ارزش افزوده

کارشناسان ما برای کمک به شما در تمامی این مراحل آموزش دیده و با تجربه هستند. از همین رو، توصیه می کنیم برای جلوگیری از هزینه های رفع مشکلات ایجاد شده در روند کار، حتما روی کمک ما حساب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید.

× پشتیبانی آنلاین