جستجو

انواع شرکت ها

انواع شرکت ها - رویال ثبت
مطالبی که در ادامه خواهید خواند...
فهرست مطالب
انواع شرکت ها و شناخت آنها برای ثبت و شروع حیات یک سازمان بسیار مهم است. در این شناخت باید تفاوت میان آنها را به خوبی درک کرده نوع شرکت انتخابی خود را از تمام زوایا بشناسید. در این گفتار به صورت اجمالی برای شناخت انواع شرکتها تلاش خواهیم کرد تا نگاه کلی در مورد هر کدام از آنها به شما بدهیم.

برای اطلاعات بیشتر ویدیو های ما را در آپارات ببینید.

انواع شرکت ها در قانون تجارت

با استناد به ماده 20 قانون تجارت، انواع شرکت ها عبارت‌اند از:
  • شرکت های سهامی به صورت خاص و عام
  • شرکت های با مسئولیت محدود
  • شرکت های تضامنی
  • شرکت های مختلط غیر سهامی
  • شرکت های مختلط سهامی
  • شرکت های نسبی
  • شرکت های تعاونی (تولید و مصرف)

رویال ثبت

انواع شرکت ها

برای شناخت بیشتر انواع شرکت ها، می توانید با کارشناسان رویال ثبت تماس گرفته و با اخذ مشاوره رایگان برای ثبت شرکت دلخواه خود اقدام کنید.

تعریف انواع شرکت ها

اجازه دهید برای آشنایی بیشتر، تعریف نوع های مختلف شرکت ها را در نظر داشته باشیم تا شما در زمان ثبت شرکت خود بتوانید بهترین انتخاب ممکن را اتخاذ کنید. طبق تعریف قانون تجارت:
  • شرکت های سهامی به صورت خاص و عام
شرکت های سهامی، شرکت هایی هستند که برای امور مربوط به تجارت تشکیل شده و سرمایه آنها به صورت سهام بین افراد تقسیم می شود. مسئولیت صاحبان هر سهام، محدود به همان میزان سهام خریداری شده است.
  • شرکت های با مسئولیت محدود
شرکت های با مسئولیت محدود، از نوع شرکت هایی هستند که بین دو یا چند نفر تقسیم سهم می شوند. این نوع نیز برای انجام امور مربوط به تجارت تشکیل می شوند و در اساسنامه آنها ذکر می شود که هر کدام از شرکا، فقط تا میزان سرمایه خود، در این شرکت مسئول بدهی ها و تعهدات شرکت هستند.
  • شرکت های تضامنی
باید بدانیم که شرکت تضامنی، تحت نام مخصوصی برای امور تجاری بین دو یا چند نفر با نوع مسئولیت تضامنی تشکیل می‌شود. به این معنا که اگر دارایی شرکت برای پرداخت تمامی قروض کافی نبود، هر کدام از شرکاء، مسئول پرداخت تمامی قروض شرکت است. توجه داشته باشید که هر قراری که بین شرکاء منظور شود که برخلاف این ترتیب است، در مقابل اشخاص ثالث (شخص طلبکار) کان لم‌یکن است. به این معنا که برای طلبکار این نوع قرار وجود خارجی ندارد.
  • شرکت های مختلط غیر سهامی
شرکت های مختلط غیر سهامی، از انواع شرکت هایی هستند که به صورت تجاری و با مخصوصی مابین یک یا چند نفر شریکِ ضامن در کنار یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود، بدون حق انتشار سهام ثبت می شوند.‌شریک ضامن، مسئول همه بدهی هایی است که در حین فعالیت شرکت به وجود می آیند. همچنین شرکای با مسئولیت محدود، کسانی هستند که مسئولیت آنها تا میزان سرمایه مقرر شده در اساسنامه مورد نظر است. هنگام نام گذاری این نوع شرکت، درج عبارت (‌شرکت مختلط) و یا اسم یکی از شرکاء ضامن ضروری است.
  • شرکت های مختلط سهامی
شرکت های مختلط سهامی، با نام مخصوصی مابین عده ای از شرکای سهامی و یک یا چند نفر شریک ضامن، ثبت می‌شود. وظایف این دو نوع شراکت را قبلا توضیح داده ایم.
  • شرکت های نسبی
شرکت های نسبی، با در نظر گرفتن نام مخصوصی، بین دو یا چند نفر از اعضا تشکیل می شود. همچنین مسئولیت هر کدام از این افراد بسته به سرمایه وارد شده به شرکت از طرف آنهاست.
  • شرکت های تعاونی (تولید و مصرف)
در نهایت، شرکت های تعاونی از انواع شرکت هایی هستند که بین عده ای از متخصصین یک حرفه تشکیل می‌ شوند. این افراد تجربه مشاغل خود را برای تولید و فروش محصولات، به کار می ‌برند.

مشاوره

جهت مشاوره با کارشناسان ما می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن همراه:  ۰۹۱۲۰۲۰۸۸۰۳ – ۰۹۱۲۰۲۱۷۸۸۵ – ۰۹۱۲۰۲۰۸۸۰۴

شماره تماس:  ۰۲۱۷۹۶۲۴- ۰۲۱۲۲۸۹۰۱۲۰

انواع شرکت ها در حسابداری

اگر بخواهیم به انواع شرکت ها در حسابداری بپردازیم ابتدا بهتر است، با انواع فعالیت اقتصادی آشنا شویم. ایجاد انواع شرکت ها برای انجام فعالیت اقتصادی صورت می ‌پذیرد. چند نوع فعالیت وجود دارد : فعالیت تجاری تولید و عرضه این فعالیت با هدف فروش و تولید محصول یا کالا صورت می ‌گیرد و انتفاعی است. یعنی این که هدف آن کسب سود است. فعالیت خدماتی تجاری در این نوع فعالیت هر چند محصول یا کالایی مستقیما تولید نشده و به فروش نمی‌رسد ، اما تمامی کارها در راستای آسان کردن تولید و فروش محصول انجام می‌شود. مانند فعالیت‌های زنجیره تأمین ، حمل و نقل و لجستیک کالاها ، انواع فعالیت‌های صادراتی و وارداتی و … . فعالیت خدماتی غیر تجاری این نوع از انواع شرکت ها، فعالیت برای رفع نیاز های مختلف جامعه انجام می ‌شود. هرچند در این نوع فعالیت‌ ها هم بحث کسب و سود انتفاع مطرح است، اما می ‌تواند کمرنگ‌ تر از مورد قبل باشد. فعالیت ‌های فرهنگی، هنری، آموزشی  و … از این قبیل فعالیت ‌ها می ‌باشند. فعالیت خدماتی غیر انتفاعی این نوع فعالیت ‌ها در اصل غیر تجاری هستند و قصد کسب سود در آن ‌ها وجود ندارد. مقصود اصلی کمک به ذینفعان است. همچون انواع خیریه ‌ها، انجمن ‌های حمایت از اقشار خاص و بیماران و … . حال که با این موارد آشنا شدیم به موضوع انواع شرکت ها می پردازیم؛ پس در بخش بعد با ما همراه باشید.

رکن اداره کننده ی انواع شرکت ها

همان گونه ک گفتیم یکی از انواع شرکت ها شرکت سهامی است که در این بخش به رکن اداره کننده این شرکت ها می پردازیم: در شرکت های سهامی، اجزای تشکیل دهنده شرکت به 3 عنوان، یعنی مجامع عمومی سهامداران یا جزء تصمیم گیرنده، که منعکس کننده خواست و اراده صاحبان سهام است و اراده جمعی اغلب مالکین که در اصل خواست شخص حقوقی است از آن نشئت می گیرد؛ رکن هیئت مدیره و مدیر عامل یا همان رکن اداره کننده و رکن کنترل کننده شرکت سهامی یا بازرسان قانونی که بر شیوه فعالیت و اداره شرکت و عملکرد مدیران نظارت دارند، دسته بندی می شوند. هر یک از این اجزای شرکت ، نقش و کارکرد خود را در هماهنگی با دیگر ارکان ایفا می نماید. کارکرد و جایگاه ارگان های ذکر شده، در مجمع شکل دهنده دوره حیات یا فعالیت شرکت به شمار می آیند.

تفاوت انواع شرکت ها

انواع مختلف شرکت ها در نوع توزیع سهم و جایگاه شرکا با یکدیگر تفاوت دارند. در واقع میزان سهامی که افراد خریداری می کنند و یا میزان سرمایه ای که وارد شرکت خواهند کرد، نشان دهند جایگاه آنها و تفاوت بین شرکت ها است. از طرفی تفاوت در نوع فعالیت نیز می تواند از جمله مواردی باید که انواع شرکت ها را از هم تمییز می دهد. افرادی که به دنبال ثبت شرکت تعاونی هستند، نیازی به شرکای ضامن ندارند و همچنین افرادی که اقدام به ثبت شرکت با مسئولیت محدود می کنند، نیازی به فروش مقداری از سهام خود به صورت عام نخواهند داشت.

شرکت ها و طریقه ثبت آنها

انواع شرکت ها، تفاوتی در طریقه ثبت ندارند. تنها مسئله مهم این است که شما دسته بندی هفت گانه شرکت ها را به خوبی بشناسید و بدانید نوع فعالیتی که رد پیش دارید در کنار مسئله سرمایه گذاری و تعیین سهام، چگونه پیش خواهد رفت. در نهایت امر با تهیه مدارک لازم برای ثبت هر نوع از این  شرکت ها و مراجعه به اداره ثبت شرکت ها، می توانید برای ثبت شرکت خود اقدام کنید.
موقعیت مکانی شرکت رویال ثبت

 مفاهیم شرکت ها

شرکت های مختلف، درگیر مفاهیم خاص خود هستند. برای نمونه مسئله مانند مجمع عمومی و تشکیل آن برای جلسات مختلف را در انواع شرکت سهامی مورد نظر است. اما رد شرکت های مسئولیت محدود وجود چنین مجمعی ضرورت ندارد. همچنین مفاهیمی مانند، لزوم حضور اعضا هیئت ناظر در شرکت های سهامی و بررسی سهم الاشرکه در شرکت های با مسئولیت محدود نیز جزو مواردی هستند که باید با آنها آشنا باشید.

مشاوره

جهت مشاوره با کارشناسان ما می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن همراه:  ۰۹۱۲۰۲۰۸۸۰۳ – ۰۹۱۲۰۲۱۷۸۸۵ – ۰۹۱۲۰۲۰۸۸۰۴

شماره تماس:  ۰۲۱۷۹۶۲۴- ۰۲۱۲۲۸۹۰۱۲۰

انواع شرکت ها از نظر مالکیت

انواع شرکت ها، می توانند در نوع مالکیت نیز با یکدیگر متفاوت باشند. سهام شرکت های با مسئولیت محدود، در نهایت امر میان دو یا پنج نفر (هیئت مدیره) تقسیم خواهند شد و این میان تنها یک نفر به عنوان مدیر عامل فعالیت اصلی را اداره می کند. اما شرکت های سهامی، به صورت هیئت مدیره زیر نظر هیئت ناظران فعالیت می نمایند.

تحدید اختیارات مدیران در انواع شرکت ها

در قانون تجارت ایران در رابطه با تحدید اختیارات مدیران، محدودیتی در رابطه با اختیارات مدیران در شركت با مسئولیت محدود پیش بینی نشده است؛ اما قانونگذار با قید جمله … مگر آن كه در اساسنامه شرکت ترتیب دیگر مقرر شده باشد، تحدید اختیارات مدیران را به شركا واگذار کرده است قسمت دوم ماده (١٠٥ قانون تجارت) می گوید : هر گونه قراردادی كه اختیارات مدیران را محدود کند و در اساسنامه شرکت نیز به آن امر اشاره ای نشود در برابر اشخاص ثالث باطل و كان لم یكن می باشد) اگر مدیری در خارج از موضوع شركت و اختیارات خود اقدامی نماید، در برابر اشخاص ثالث با حسن نیت در صورت ایراد، به طور شخصی جوابگو می باشد. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با تحدید مدیران در انواع شرکت ها با کارشناسان رویال ثبت در ارتباط باشید.

مسئولیت شرکا در شرکت ها

شرکت ها تنها می توانند سه نوع شریک را برای خود قائل شوند. شرکای سهامی (خاص و عام)، شرکای ضامن و شرکای با مسئولیت محدود. شرکای سهامی، اوراق سهام شرکت را خریداری کرده و به همان میزان سود می برند. شرکای ضامن، تضمین کننده بدهی های شرکت هستند و شرکای با مسئولیت محدود، تنها تا میزان سرمایه اندوخته خود در شرکت، مسئولیت خواهند داشت. برای شناخت بیشتر انواع شرکت ها، می توانید با کارشناسان رویال ثبت تماس گرفته و با اخذ مشاوره رایگان برای ثبت شرکت دلخواه خود اقدام کنید. رویال ثبت با 17 سال سابقه کار در زمینه ثبت انواع شرکت، در کنار شماست تا مسیر راحتی را برای دستیابی به اهداف تجاری خود، طی کنید.

رویال ثبت

انواع شرکت ها

برای شناخت بیشتر انواع شرکت ها، می توانید با کارشناسان رویال ثبت تماس گرفته و با اخذ مشاوره رایگان برای ثبت شرکت دلخواه خود اقدام کنید.

سوالات متداول

انواع شرکت ها، تفاوتی در طریقه ثبت ندارند. تنها مسئله مهم این است که شما دسته بندی هفت گانه شرکت ها را به خوبی بشناسید و بدانید نوع فعالیتی که رد پیش دارید در کنار مسئله سرمایه گذاری و تعیین سهام، چگونه پیش خواهد رفت

انواع شرکت ها، می توانند در نوع مالکیت نیز با یکدیگر متفاوت باشند. سهام شرکت های با مسئولیت محدود، در نهایت امر میان دو یا پنج نفر (هیئت مدیره) تقسیم خواهند شد و این میان تنها یک نفر به عنوان مدیر عامل فعالیت اصلی را اداره می کند. اما شرکت های سهامی، به صورت هیئت مدیره زیر نظر هیئت ناظران فعالیت می نمایند. 

انواع شرکت ها تنها می توانند سه نوع شریک را برای خود قائل شوند. شرکای سهامی (خاص و عام)، شرکای ضامن و شرکای با مسئولیت محدود.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید.

× پشتیبانی آنلاین