جستجو

مطالبی که در ادامه خواهید خواند...

پلمپ دفاتر چیست؟

پلمپ دفاتر قانونی چیست؟

مراحل پلمپ دفاتر

اظهارنامه پلمپ دفاتر

پیگیری پلمپ دفاتر

پیگیری دفاتر قانونی از اداره پست

کد رهگیری پلمپ دفاتر

پیگیری دفاتر قانونی از اداره پست

پلمپ دفاتر روزنامه و کل

استعلام شماره پلمپ دفاتر قانونی

پلمپ دفاتر - royalsabt.com

پلمپ دفاتر چیست؟

پلمپ دفاتر یا پلمپ دفاتر قانونی، موضوع حقوقی بسیار مهمی است که در این مطلب از رویال ثبت، درباره‌ی آن صحبت کردیم. آیا می‌دانید پلمپ دفاتر چیست و چه زمانی باید برای آن اقدام کرد؟ برخی به اشتباه تصور می‌کنند که پلمپ دفاتر یعنی ممنوع‌الکاری دفاتر قانونی؛ اما در حقیقت، تمامی دفاتر تجاری و قانونی باید دفتر پلمپ داشته باشند. طبق قوانین تصویب شده برای دفاتر تجاری، هر شرکتی که به ثبت می‌رسد، باید دارای دفاتر پلمپ باشد. دفاتر پلمپ از طریق همان دفاتری که شرکت‌ها را به ثبت می‌رسانند، تنظیم خواهد شد. با این حساب، یکی از اقدامات ضروری بعد از ثبت شرکت، پلمپ دفاتر قانونی است.

پلمپ دفاتر قانونی به منظور جمع‌آوری اظهارات هزینه‌ها و درآمدهای یک شرکت تنظیم می‌شود. این اقدام، یکی از مهم‌ترین اقداماتی مالیاتی برای هر شرکت به حساب می‌آید. چنانچه در قالب شرکت، موسسه و هر دفتر تجاری دیگری فعالیت می‌کنید، باید در جهت تنظیم این دفاتر نیز اقدام کنید. شرکت‌های بسیاری هستند که می‌توانند این کار را برای شما انجام دهند. مدت زمان پلمپ دفاتر و هزینه آن، به تعداد برگ‌های مورد نظر شما بستگی دارد.

به دفاتر پلمپ، دفاتر تجاری یا دفاتر مالیاتی نیز گفته می‌شود. تاجران، شرکت‌ها، موسسات و کلیه دفاتر تجاری، هرساله باید نسبت به پلمپ دفاتر قانونی اقدام نمایند. درخواست پلمپ دفاتر قانونی، می‌تواند به صورت اینترنتی نیز به ثبت برسد. تمامی مراحل درخواست به صورت آنلاین ثبت شده و بعد از تکمیل به آدرس مورد نظر شما ارسال خواهد شد. لازم به ذکر است برای تنظیم این دفاتر، مهلت قانونی خاصی تعیین می‌شود. این یعنی متقاضیان حتما باید در مدت زمان معین، درخواست خود را ثبت کنند. در غیر این صورت، برای متاخرین، جریمه‌های سنگین مالیاتی بریده می‎شود. پلمپ دفاتر طبق دستورالعمل‌های خاصی که از سوی مراجع قانونی به ثبت رسیده‌اند، تنظیم می‌شوند. با رویال ثبت همراه باشید.

پلمپ دفاتر قانونی چیست؟

پلمپ دفاتر قانونی به معنای مهر و شماره‌گذاری دفاتر است. پس از ثبت درخواست پلمپ دفاتر، تمامی صفحاتی که اظهارات هزینه‌ها و درآمدها در آن به ثبت رسیده است، شماره‌گذاری و مهر می‌شود. مهر مذکور همان مهر اداره ثبت شرکت‌هاست که برای اشخاص حقوقی، شماره ثبت شرکت یا موسسه مورد نظر در آن درج خواهد شد. خوب است بدانید اگر شرکتی در طول سال هیچ‌گونه فعالیتی نداشته باشد، باز هم ملزم به پلمپ دفاتر قانونی است. در این شرایط، دفاتر آن‌ها به صورت سفید باقی می‌ماند اما تنظیم آن ضروری است، چرا که عملکرد مالی شما را مشخص می‌کند.

پلمپ دفاتر قانونی به صورت سالانه و پیش از پایان سال باید تنظیم شود. در صورتی که این اقدام انجام نشود، نمی‌توان دفاتر سال‌های گذشته را پلمپ کرد. در صورتی که درخواست شما به صورت آنلاین به ثبت رسیده باشد، پس از تنظیم و بررسی کارشناس، برای شما ارسال خواهند شد. پلمپ دفاتر قانونی، در ماده ۶ قانون تجارت برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی به تصویب رسیده است.

به جز کسبه، هر فردی که در زمینه تجارت فعالیت می‌کند، باید ۴ نوع دفتر قانونی رسمی داشته باشد. از جمله این دفاتر می‌توان به دفتر روزنامه، کل، دارائی و دفتر کپیه اشاره کرد. از میان این دفاتر، تنها دفاتر روزنامه و کل باید پلمپ شوند. در صورت کوتاهی برای تنظیم دفاتر پلمپ، شرکت علی الرأس می‌شود. این یعنی، خود اداره دارائی برای تعیین عملکرد مالی آن شرکت اقدام خواهد کرد و جریمه‌های سنگین در پی دارد. در این شرایط، موسس شرکت نمی‌تواند علیه شرایب مالیاتی تعیین شده، هیچ‌گونه شکایتی داشته باشد. در تنظیم دفاتر پلمپ، باید کلیه اموال و دارایی‌ها از جمله منقول و غیرمنقول و دیون مطالبات سال گذشته، با جزئیات ثبت شوند. در ادامه با رویال ثبت همراه باشید تا تنظیم دفاتر پلمپ را به صورت دقیق شرح دهیم.

رویال ثبت

پلمپ آنلاین دفاتر

جهت پلمپ دفاتر، در صورت واجد شرایط بودن، همچنین می‌توانید به صورت آنلاین و غیر حضوری اقدام کنید.

مراحل پلمپ دفاتر

در این قسمت از رویال ثبت، قصد داریم تا مراحل پلمپ دفاتر را به صورت دقیق معرفی کنیم. به ادامه توجه کنید و تمامی مراحل را به همان صورتی که توضیح داده شده است، انجام دهید. مراحل توضیح داده شده، برای پلمپ دفاتر در سال ۱۴۰۲ به تایید رسیده است.

مرحله اول
در مرحله اول باید به سایت اداره ثبت به آدرس http://irsherkat.ssaa.ir مراجعه کرده و وارد قسمت پلمپ دفاتر تجاری شوید. سپس تمامی اطلاعات خواسته شده را در فیلدهای تعیین شده وارد نمایید. این اطلاعات، مربوط به متقاضی ثبت پلمپ دفاتر است. در قسمت ثبت دفاتر برای اشخاص حقوقی، باید نوع شخصیت را حقوقی انتخاب کنید. همچنین دقت کنید که اطلاعات مربوط به خودتان را به صورت دقیق وارد کنید. این اطلاعات شامل شناسه ملی، تابعیت، کد پستی و شماره تلفن ثابت و همراه هستند.

مرحله دوم
اگر اطلاعات خود را به صورت صحیح وارد کرده باشید، پیامکی مبنی بر انجام مراحل ثبتی برای شما ارسال می‌شود. در این هنگام، باید اطلاعاتی که مربوط به شروع و تکمیل سال‌های مالی شرکت شماست، در سایت بارگذاری شوند. اطلاعات خواسته شده باید دقیق و بر اساس روز و ماه و سال مالی وارد شوند. البته باید توجه کنید که زمان پایان سال مالی، طبق اطلاعات ثبت شده برای شخص حقوقی و در خواست زمان پلمپ تعیین می‎شود.

مرحله سوم
در مرحله سوم از ثبت درخواست پلمپ دفاتر، در فیلد معین شده، آدرس موردنظر خود را برای ارسال دفاتر ثبت می‌کنید. این آدرس باید به صورت صحیح و نشانی دقیق پستی به ثبت برسد. دفاتر پلمپ به آدرسی که معین کرده‌اید ارسال می‌شوند بنابراین باید آن را به صورت دقیق و بدون اشتباه درج کنید. برخی از شهرها توسط سامانه پوشش داده نمی‌شوند؛ از همین رو، نام آن‌ها در میان گزینه‌های پیشنهادی نیست.

مرحله چهارم
پس از ثبت تمامی اطلاعات، باید اطلاعات شخص حقوقی را مورد بررسی قرار داده و در صورت صحت تایید کنید. اگر اطلاعات وارد شده صحت نداشت، برای اصلاح باید به واحد ثبتی مراجعه کنید.

مرحله پنجم
پس از تایید صحت اطلاعات، به متقاضی یک شماره پیگیری ارائه می‌شود.

مرحله ششم
پس از آن باید اطلاعات اعضای هیئت مدیره را در سایت ثبت کنید. شما باید سمت هر فرد را از فهرست ارائه شده مشخص کنید. در این مرحله، نام و نام خانوادگی و تمامی مدارک شناسایی اعضای هیئت مدیره باید ثبت شود. همچنین باید مشخص شود که مسئولیت محدود یا نامحدود آن‌ها چیست؟ آیا این عضو حق امضا دارد یا خیر؟

مرحله هفتم
در مرحله هفتم، باید نوع دفاتر پلمپ که روزنامه است یا کل، تعداد برگ‌های آن‌ها و جلد آن دفتر مشخص و ثبت شود.

مرحله هشتم
این مرحله مربوط به مشخص کردن مدارک و اظهارنامه‌های پلمپ دفاتر مورد تایید در سایت است. برای ثبت باید دکمه تایید را بزنید. پس از این مرحله، باید اصل مدارک و اظهارنامه را به اداره ثبت ارسال کنید. پس از دریافت شماره پیگیری، باید دکمه پذیرش نهایی را زده و به مرحله بعد بروید.

مرحله آخر
در مرحله آخر، مدارک و اطلاعات شما توسط بازرسان مورد بررسی قرار می‌گیرد. در صورتی که این مدارک و اطلاعات از سوی آن‌ها تایید شد، گزارش تایید پرداخت وجه پلمپ دفاتر صادر می‌شود. این وجه به صورت اینترنتی در سایت اداره ثبت پرداخت می‌شود.

مشاوره

جهت مشاوره با کارشناسان ما می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن همراه:  ۰۹۱۲۰۲۰۸۸۰۳ – ۰۹۱۲۰۲۱۷۸۸۵ – ۰۹۱۲۰۲۰۸۸۰۴

شماره تماس:  ۰۲۱۷۹۶۲۴- ۰۲۱۲۲۸۹۰۱۲۰

اظهارنامه پلمپ دفاتر

وقتی که شما وارد سایت اداره ثبت شده و درخواست خود را ثبت می‌کنید، اظهارنامه پلمپ دفاتر را پر کرده‌اید. مدارکی که اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت مشترک برای ثبت اظهارنامه پلمپ دفاتر نیاز دارند، به شرح زیر است:

اصل اظهارنامه پلمپ دفاتر که از سایت مربوطه دانلود شده و مهر و امضاء شده است.
باید از کارت ملی متقاضی پلمپ دفاتر قانونی، کپی تهیه شود.
به کپی پروانه کسب یا مجوز فعالیت کسبی نیاز است.

مدارک لازم برای افراد حقیقی

در صورتی که شما یک فرد حقیقی هستید و نیاز به پر کردن اظهارنامه پلمپ دفاتر دارید، باید مدارک زیر را تهیه کنید:

کپی کارت ملی و شناسنامه
اصل اظهارنامه دریافت شده از سایت
فرم تکمیل شده اظهارنامه

مدارک لازم برای افراد حقوقی

در صورتی که شما یک فرد حقوقی هستید و نیاز به پر کردن اظهارنامه پلمپ دفاتر دارید، باید مدارک زیر را تهیه کنید:

  • کپی کارت ملی مدیر عامل
  • اصل اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی دریافت شده از سایت
  • کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات ثبتی شرکت
  • اصل یا تصویر مصدق وکالت نامه یا معرفی نامه در صورتی که برای پلمپ دفاتر وکیل یا نماینده تعیین شده باشد.

ارسال به پست

با توجه به قسمت قبلی، حتما باید در سایت اداره ثبت، اظهارنامه پلمپ دفاتر را به صورت مرحله به مرحله ثبت کنید. باید مدارک لازم را تهیه کرده و از طریق اداره پست، به اداره ثبت ارسال نمایید. پس از تایید کارشناسان اداره ثبت، دفاتر برای شما ارسال می‌شوند. توجه کنید در صورتی که مراحل ثبت اظهارنامه شما طی سه روز تکمیل نشود، درخواست منقضی شده و باید از ابتدا اقدام کنید.

پس از تکمیل اظهارنامه در سایت، باید آن را دانلود کرده و امضا کنید. رسید پذیرش درخواست را نیز باید از سایت گرفته و امضای خود را پای آن ثبت کنید. سپس باید مدارک شناسایی که در این بخش گفتیم را همراه با رسید و اظهارنامه به اداره ثبت شرکت‌ها پست کنید. بعد از ارسال، به سایت اداره ثبت مراجعه کرده و بارکد پستی و تاریخ تحویل مدارک را تکمیل کنید. پس از دریافت پیامک تایید، برای پرداخت هزینه در سایت اقدام کنید.

در صورتی که برای انجام امور اظهارنامه پلمپ دفاتر نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید با کارشناسان رویال ثبت تماس حاصل نمایید.

شرایط پلمپ دفاتر

پیگیری پلمپ دفاتر

بعد از این که اطلاعات خود را به صورت دقیق ارسال کردید، باید منتظر طی مراحل اداری آن باشید. در صورتی که برای پیگیری پلمپ دفاتر قانونی، نیاز به مشاوره دارید، از کارشناسان رویال ثبت کمک بگیرید. همچنین برای این که اظهارنامه پلمپ دفاتر خود را پیگیری کنید، باید سلسله مراتبی را پشت سر بگذارید. این مراحل به شرح زیر است:

وارد کردن کد مرسوله پستی در سامانه

همانطور که در قسمت‌های قبل توضیح دادیم، پس از پست مدارک، باید از اداره پست، بارکد پستی مرسوله خود را دریافت کنید. این کد برای پیگیری مراحل کار مورد نیاز شماست. با ورود به سامانه جامع ثبت شرکت‌ها یا همان سایت اداره ثبت، می‌توانید مراحل پلمپ دفاتر خود را پیگیری کنید. به این منظور، وارد سایت اداره ثبت شده و بارکد پستی را در قسمت مشخص شده در مرحله بازیابی درخواست وارد کنید.

تایید ارسال مدارک

در مرحله دوم پس از درج بارکد پستی، وضعیت پلمپ دفاتر با عبارت «ارسال مدرک شده» نمایش داده می‌شود. این مرحله نشان‌دهنده این است که مدارک شما با موفقیت ارسال شده و خللی در روند کار ایجاد نشده است. حال باید منتظر تایید کارشناسان اداره ثبت بمانید.

تایید کارشناس اداره ثبت شرکت‌ها

در مرحله سوم، مدارک ارسالی از سوی شما، توسط کارشناسان اداره ثبت شرکت‌ها تایید می‌شود. تایید مدارک دو روز به طول می‌انجامد. پس از دو روز مذکور، چنانچه اطلاعات شما تایید شود، عبارت «تایید شده توسط کارشناس» در قسمت وضعیت پلمپ دفاتر دیده می‌شود. با مشاهده این عبارت، باید به قسمت پیگیری درخواست مراجعه کرده و از طریق صفحه پرداخت، هزینه پلمپ دفاتر خود را پرداخت کنید.

پایان عملیات پیگیری پلمپ دفاتر

در مرحله چهارم، دیگر کار پلمپ دفاتر قانونی به پایان رسیده و دفاتر به اداره پست ارسال می‌شوند. با ارسال مدارک به دست متقاضی، وضعیت «پایان عملیات پلمپ» در سایت نمایش داده می‌شود.

پیگیری دفاتر قانونی از اداره پست

از پست مدارک، باید بارکد پستی تهیه کنید. یکی از راه‌های پیگیری اظهارنامه پلمپ دفاتر، دریافت بارکد پستی است. از طریق این بارکد می‌توانید با مراجعه به سایت اداره ثبت، مراحل تایید اظهارنامه خود را پیگیری کنید. برای این منظور، وارد سایت اداره ثبت شوید. سپس قسمت پیگیری پلمپ دفاتر با بارکد پستی را انتخاب کنید. از قسمت سمت راست بالای صفحه، قسمت پیگیری درخواست را انتخاب کنید. نوع درخواست خود را «پلمپ دفاتر تجاری» انتخاب کنید. در کادر مربوطه بارکد پستی دریافت شده از اداره پست را وارد کنید. روی بازیابی درخواست کلیک کرده و وضعیت درخواستتان را استعلام بگیرید.

لطفا توجه کنید اگر بعد از پست مدارک، بارکد پستی را در سایت اداره ثبت درج نکنید، امکان پیگیری درخواست خود را ندارید. پس حتما توجه کنید که هم از اداره پست بارکد پستی دریافت کنید و هم سایت به شما کد رهگیری ارائه دهد. کد رهگیری از طریق سایت، بعد از درج اطلاعات ارائه می‌شود. در غیر این صورت با پشتیبانی سایت تماس بگیرید.

بارکد پستی مرسوله شما با درج در سایت اداره پست، به شما اطلاع می‌دهد که مرسوله در چه مرحله‌ای قرار دارد. در صورتی که دفاتر پلمپ پس از پر کردن اظهارنامه به دست شما نرسیده باشد، دو حالت دارد. حالت اول این که ممکن است هنوز تایید نشده باشد. حالت دوم این که ممکن است به باجه معطله اداره پست محل شرکت عودت شده باشد. در این شرایط، با در دست داشتن بارکد پستی و مهر شرکت یا موسسه خود، به اداره پست منطقه مراجعه نمایید. با تطبیق اطلاعات، دفاتر به شما تحویل داده می‌شوند. بارکد پستی، برای پیگیری مرحله به مرحله ارسال دفاتر به شما داده می‌شود. در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید. در صورتی که برای نحوه پیگیری درخواست خود نیاز به مشاوره دارید، با کارشناسان رویال ثبت تماس حاصل نمایید.

کد رهگیری پلمپ دفاتر

برای این که بتوانید اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی را پیگیری کنید، به کد رهگیری زمان ثبت درخواست پلمپ دفاتر قانونی نیاز دارید. همچنین با شماره بارکد پستی می‌توانید مراحل کار دفاتر خود را استعلام بگیرید. سایت اداره ثبت شرکت‌ها زیر نظر قوه قضاییه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فعالیت می‌کند. از همین رو، استعلام‌هایی از این سایت گرفته می‌شود، معتبر و به‌روز است.

لازم به ذکر است که شما کد رهگیری اظهارنامه را تنها برای سال جاری و سال بعد می‌توانید دریافت کنید. پیگیری پلمپ دفاتر با کد رهگیری ۳ کاربرد دارد که به شرح زیر است:

  • زمانی که مدارک را از طریق پست ارسال کردید، باید کد مرسوله پستی را در سامانه اداره ثبت درج کنید. در غیر این صورت امکان تغییر وضعیت به «ارسال مدرک شده» برای شما فراهم نمی‌شود و اظهارنامه بعد از سه روز منقضی می‌شود. این وضعیت حتی اگر مدارک را ارسال کرده باشید رخ می‌دهد. پس حتما کد پیگیری را در سایت ثبت کنید تا زحمات شما هدر نرود.
  • برای پرداخت هزینه پلمپ دفاتر نیز به کد رهگیری دارید. شما تنها ۳۰ روز مهلت دارید تا هزینه پلمپ دفاتر قانونی خود را پرداخت نمایید. در غیر این صورت درخواست شما به صورت خودکار رد خواهد شد.
  • برای پیگیری وضعیت پلمپ دفاتر خود، نیاز به کد رهگیری و بارکد پستی دارید.
    با توجه به توضیحات بالا، کد رهگیری که سایت به شما ارائه می‌دهد بسیار مهم است. در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید. البته گاهی ممکن است به دلیل مشغله‌های ذهنی، از یادداشت کردن کد غافل شوید. در صورتی که کد رهگیری را فراموش کرده‌اید، به سایت اداره ثبت مراجعه کنید. گزینه «شماره رهگیری خود را فراموش کرده‌ام» را انتخاب کنید. طی مراحلی، سایت از شما درخواست اطلاعات می‌کند. با ورود اطلاعات، می‌توانید کد رهگیری خود را بازیابی کنید.

پیگیری دفاتر قانونی از اداره پست

از پست مدارک، باید بارکد پستی تهیه کنید. یکی از راه‌های پیگیری اظهارنامه پلمپ دفاتر، دریافت بارکد پستی است. از طریق این بارکد می‌توانید با مراجعه به سایت اداره ثبت، مراحل تایید اظهارنامه خود را پیگیری کنید. برای این منظور، وارد سایت اداره ثبت شوید. سپس قسمت پیگیری پلمپ دفاتر با بارکد پستی را انتخاب کنید. از قسمت سمت راست بالای صفحه، قسمت پیگیری درخواست را انتخاب کنید. نوع درخواست خود را «پلمپ دفاتر تجاری» انتخاب کنید. در کادر مربوطه بارکد پستی دریافت شده از اداره پست را وارد کنید. روی بازیابی درخواست کلیک کرده و وضعیت درخواستتان را استعلام بگیرید.

لطفا توجه کنید اگر بعد از پست مدارک، بارکد پستی را در سایت اداره ثبت درج نکنید، امکان پیگیری درخواست خود را ندارید. پس حتما توجه کنید که هم از اداره پست بارکد پستی دریافت کنید و هم سایت به شما کد رهگیری ارائه دهد. کد رهگیری از طریق سایت، بعد از درج اطلاعات ارائه می‌شود. در غیر این صورت با پشتیبانی سایت تماس بگیرید.

بارکد پستی مرسوله شما با درج در سایت اداره پست، به شما اطلاع می‌دهد که مرسوله در چه مرحله‌ای قرار دارد. در صورتی که دفاتر پلمپ پس از پر کردن اظهارنامه به دست شما نرسیده باشد، دو حالت دارد. حالت اول این که ممکن است هنوز تایید نشده باشد. حالت دوم این که ممکن است به باجه معطله اداره پست محل شرکت عودت شده باشد. در این شرایط، با در دست داشتن بارکد پستی و مهر شرکت یا موسسه خود، به اداره پست منطقه مراجعه نمایید. با تطبیق اطلاعات، دفاتر به شما تحویل داده می‌شوند. بارکد پستی، برای پیگیری مرحله به مرحله ارسال دفاتر به شما داده می‌شود. در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید. در صورتی که برای نحوه پیگیری درخواست خود نیاز به مشاوره دارید، با کارشناسان رویال ثبت تماس حاصل نمایید.

پلمپ دفاتر روزنامه و کل

گفتیم که هر شرکت یا موسسه تجاری، باید ۴ دفتر تجاری رسمی داشته باشد. دفاتر روزنامه و کل، جزء این دفاتر هستند. بر اساس نیاز یک موسسه یا شرکت، می‌توان از دفاتر روزنامه و کل ۵۰ برگ، ۱۰۰ برگ یا ۲۰۰ برگ استفاده کرد. پلمپ دفاتر روزنامه و کل فقط برای امور مالی نیست. دو کاربرد اصلی و مهم این دفاتر به شرح زیر هستند:

  • اصلی‌ترین کاربرد پلمپ دفاتر روزنامه و کل، برای انجام امور مالیاتی است. پس از اتمام سال مالی یک شرکت، دفاتر روزنامه و کل تکمیل شده، باید توسط اداره مالیات بررسی شود. از همین رو، چنانچه در زمان مقرر درخواست پلمپ دفاتر تنظیم نشده یا دفاتر تکمیل نشده باشند، مشمول جرایم مالیاتی خواهید شد.
  • کاربرد دوم پلمپ دفاتر روزنامه و کل، برای دریافت کارت بازرگانی است. دفاتر روزنامه و کل، یکی از مدارک مهمی هستند که برای اخذ کارت بازرگانی از شما درخواست می‌شود. در این بخش از مقاله سایت رویال ثبت، توضیحات مهمی در رابطه با دفاتر روزنامه و کل ارائه داده‌ایم. با ادامه مقاله همراه باشید.

دفتر روزنامه

یک تاجر باید به صورت روزانه تمامی عملیات مالی خود را در دفتر روزنامه ثبت کند. از جمله این عملیات، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بدهکاری‌ها
  • بستانکاری‌ها
  • مبادلات تجاری
  • ظهر نویسی
  • واردات
  • صادرات
  • اسناد معاملات رایجی که با اوراق تجاری انجام می‌دهد
  • وجوهی که برای مخارج شخصی خود از حساب شرکت برداشت می‌کند

 

دفتر روزنامه یکی از مهم‌ترین دفاتر تجاری یک شرکت یا موسسه به شمار می‌رود. در ثبت اطلاعات این دفتر، تنها ۷ روز تاخیر جایز است. دفتر روزنامه خود به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • دفتر روزنامه عمومی که در آن تمامی اطلاعات مربوط به معاملات مالی به ثبت می‌رسد.
  • دفتر روزنامه اختصاصی که نوع معاملات به تفکیک در آن ثبت می‌شود. به این ترتیب، می‌توان دفاتر خرید و فروش را از هم جدا کرد. همچنین می‌توان دفاتر پرداخت‌های غیرنقدی و نقدی و … را نیز از هم تفکیک کرد.

دفتر کل

هر اطلاعاتی که در دفتر روزنامه ثبت می‌شود، باید دست کم هفته‌ای یک بار استخراج شده و در دفتر کل یادداشت شود. تمامی مندرجات دو دفتر مذکور، باید با هم مطابقت داشته باشد. هرگونه مغایرت نشان‌دهنده تخلف یا بی‌دقتی در پر کردن دفترها است. تفاوت آن با دفتر روزنامه این است که می‌توان بر اساس نحوه نگارش هر معامله، صورت‌های مالی و مانده حساب را در آن مشاهده کرد. در دفتر کل، برای هر حساب و معامله یک صفحه مخصوص تعیین می‌شود.

استعلام شماره پلمپ دفاتر قانونی

برای استعلام شماره پلمپ دفاتر قانونی، باید به سامانه irsherkat.ssaa.ir مراجعه کنید. در ادامه به کد رهگیری ارائه شده از سوی سایت و بارکد پستی که اداره پست به شما داده است، نیاز دارید. از طریق گزینه پیگیری درخواست، می‌تواند نسبت به استعلام شماره پلمپ دفاتر قانونی اقدام کنید. معمولا بعد از ثبت درخواست، دو هفته زمان لازم است تا دفاتر پلمپ شده به آدرس اعلام شده از سوی شما ارسال شود. اگر بعد از دو هفته پلمپ دفاتر برای شما ارسال نشد، می‌توانید به روشی که در این مقاله توضیح دادیم، نسبت به استعلام آن اقدام کنید.

در صورتی که در انجام مراحل پایانی، فراموش کردید رسید تایید نهایی را چاپ کنید، بعدا از طریق کد رهگیری می‌توانید اقدام کنید. کد رهگیری در آخرین مراحل ثبت نام به شما ارائه می‌شود و باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید.

گاهی اوقات ممکن است به دلیل خطای سیستمی، با وجود ارسال مدارک همچنان وضعتی پرونده شما در حالت «ارسال مدارک شده» باقی بماند. در این شرایط با استفاده از کد رهگیری و ورود مجدد به سایت، وضعیت پرونده از این حالت خارج می‌شود.

در برخی مواقع به دلیل ثبت نشدن کدپستی در اداره ثبت شرکت‌ها، درخواست پلمپ دفاتر شما ثبت نمی‌شود. در این شرایط باید گواهی تایید کدپستی تهیه کرده تا کدپستی شما ثبت شود.

اگر پیگیری این مراحل برای شما مشکل است، می‌توانید از رویال ثبت کمک بگیرید. رویال ثبت برای انجام تمامی مراحل پرکردن اظهارنامه پلمپ دفاتر و پیگیری و استعلام آن‌ها در خدمت شماست. برای مشاوره و پاسخ به سوالات احتمالی خود، می‌توانید با کارشناسان رویال ثبت تماس حاصل کنید. مراحل پلمپ دفاتر توسط شرکت‌های مربوطه با دریافت مدارک شناسایی مدیرعامل، کپی روزنامه و آخرین تغییرات شرکت به همراه مهر شرکت انجام می‌شود. برای این منظور باید با شرکت‌های ثبتی قرداد رسمی و محضری امضا کنید.

سوالات متداول

  • کپی کارت ملی و شناسنامه
  • اصل اظهارنامه دریافت شده از سایت
  • فرم تکمیل شده اظهارنامه
  • کپی کارت ملی مدیر عامل
  • اصل اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی دریافت شده از سایت
  • کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات ثبتی شرکت
  • اصل یا تصویر مصدق وکالت نامه یا معرفی نامه در صورتی که برای پلمپ دفاتر وکیل یا نماینده تعیین شده باشد

دیدگاه های شما

علی خانی زاده ۱۴۰۲/۰۸/۰۸

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

علی خانی زاده ۱۴۰۲/۰۸/۰۸

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

علی خانی زاده ۱۴۰۲/۰۸/۰۸

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

علی خانی زاده ۱۴۰۲/۰۸/۰۸

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

×

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید.

× پشتیبانی آنلاین