جستجو
مطالبی که در ادامه خواهید خواند...
فهرست مطالب

دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

کد اقتصادی اشخاص حقیقی چیست؟

دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی، یکی از ملزومات شروع فعالیت های تجاری است. کد اقتصادی اشخاص حقیقی، یک کد 12 رقمی است که هر فردی برای آغاز فعالیت های تجاری باید آن را دریافت کند. کاربرد کد اقتصادی اشخاص حقیقی، تنها در حوزه فعالیت های تجاری است. شما به وسیله دریافت این کد 12 رقمی، می توانید فعالیت هایی نظیر دریافت کارت بازرگانی و اخذ گواهی ارزش افزوده انجام دهید. اگر علاقه مند به شرکت در مزایدات و مناقصات تجاری هستید، دریافت کد اقتصادی برای شروع فعالیت هایی از قبیل ضروری است. این کد به تمام فعالان اقتصادی خرد و کلان اعطا می شود.

 لازم به ذکر است که شما با این کد نمی توانید امور مالیاتی خود را پیگیری کنید. در حقیقت، کد اقتصادی اشخاص حقیقی، تفاوت زیادی با کد مالیاتی دارد. اگر شما صاحب مشاغل آزاد هستید، برای انجام امور مالیاتی باید حتما کد مالیاتی دریافت کنید. در مواردی ممکن است کد اقتصادی با نام «کد ملی اقتصادی» شناخته شود؛ از همین رو، برخی آن را با شناسه ملی شرکت ها اشتباه می گیرند. در صورتی که شناسه ملی متعلق به یک شرکت بوده و کد اقتصادی تنها برای یک شخص صادر می شود.

دریافت کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی و حقوقی، یکی از الزامات اصلی در فعالیت ‌های تجاری و مالی است. این کد به‌ عنوان شناسنامه مالیاتی کسب ‌و کارها عمل می کند. همچنین امکان انجام معاملات رسمی و قانونی را فراهم می ‌سازد. یکی از مراجعی که می تواند شما را در زمینه شناخت و تهیه کد اقتصادی یاری کند، رویال ثبت است. شما می توانید برای دریافت کد اقتصادی از ما مشاوره بگیرید.

برای اطلاعات بیشتر ویدیو های ما را در آپارات ببینید.

نحوه دریافت کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی

دریافت کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی نیاز به ثبت نام در سایت سازمان امور مالیاتی دارد. برای این منظور باید به نشانی tax.gov.ir مراجعه نمایید. با ثبت نام در این سایت و طی مراحل تشخیص هویت، کد اقتصادی منحصر به فرد شما صادر خواهد شد. در این میان، برخی افراد توانایی انجام کارهای اینترنتی و ثبت نام برای دریافت کد اقتصادی ندارند؛ ما برای این افراد خدمات ویژه ای در نظر گرفته ایم. شما می توانید بدون نگرانی در رابطه با عدم مهارت در ثبت نام اینترنتی، با رویال ثبت مراحل ثبت نام برای کد اقتصادی را پیگیری نمایید. برای این منظور می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

رویال ثبت

دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

جهت دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی، در صورت واجد شرایط بودن، همچنین می‌توانید به صورت آنلاین و غیر حضوری اقدام کنید.

دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی با کد ملی

کد اقتصادی اشخاص حقیقی، یک کد منحصر به فرد است. این یعنی یک کد را نمی توان به دو نفر اختصاص داد. در هنگام ثبت نام برای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی، هر فرد باید کد ملی خود را ارائه دهد. این یعنی تنها با ارائه کد ملی، یک کد اقتصادی صادر می شود. از طریق کد ملی می توان کد اقتصادی منحصر به هر شخص را پیگیری کرد. کد اقتصادی را می توان هم برای شرکت و هم برای شخص حقیقی تهیه کرد. لازم به ذکر است که هر واحد شغلی باید کد اقتصادی منحصر به فرد خود را دریافت کند. برای تهیه کد اقتصادی شرکت ها، مدارک تمامی اعضای هیئت مدیره باید ارائه شوند.

دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی از طریق اینترنت

شما می توانید کد اقتصادی اشخاص حقیقی را از طریق اینترنت دریافت کنید. البته در نظر داشته باشید که تنها ثبت درخواست شما به صورت اینترنتی خواهد بود. برای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی، باید حتما به صورت حضوری برای تکمیل روند ثبت نام به سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید. با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی به راحتی می توانید نسبت به دریافت کد اقتصادی اقدام نمایید. از مزایای این کار می توان به صرفه جویی در زمان و هزینه رفت و آمد اشاره کرد. همچنین سرعت عمل در ارائه کد اقتصادی اشخاص حقوقی در روش اینترنتی بالاتر است. از سوی دیگر، اطلاعات شما به صورت بایگانی شده در حافظه سیستم به شکلی محرمانه ذخیره خواهند شد.

دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی از طریق اینترنت فرآیند را ساده ‌تر و سریع ‌تر می ‌کند. افراد می ‌توانند به ‌صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری، درخواست خود را ثبت و مدارک را آپلود کنند. این روش امکان پیگیری مراحل به ‌صورت لحظه ‌ای را فراهم کرده است. همچنین، شفافیت و دقت بیشتری در بررسی مدارک و درخواست ‌ها ایجاد می‌ کند. اینترنتی بودن این فرآیند امکان دسترسی آسان از هر نقطه و در هر زمان را فراهم می ‌آورد. در نتیجه مراحل ثبت نام را برای متقاضیان تسهیل می ‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می توانید با کارشناسان رویال ثبت در تماس باشید.

راهنمای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

اگر شما بخواهید شخصا نسبت به دریافت کد اقتصادی اشخاص حقوقی اقدام نمایید، نیاز به یک راهنمای جامع و کامل دارید. از سال 1375 تاکنون، به هر واحد اقتصادی یک کد 12 رقمی اختصاص داده می شود؛ واحدهای اقتصادی به وسیله این کد که با عدد 4 آغاز می شود، می توانند تمام فعالیت های تجاری خود را انجام دهند. کد اقتصادی در حقیقت مانند اثر انگشت بوده و اطلاعات دقیق در رابطه با آن واحد اقتصادی را در خود جای داده است. به وسیله این کد، واحد اقتصادی شناخته شده و فعالیت های تجاری آن زیر نظر گرفته می شود.

برای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی، حتما باید احراز هویت شوید. برای این که بدانید آیا مشمول دریافت کد اقتصادی می شوید یا خیر، حتما باید با متخصصین این حوزه مشاوره نمایید. ما در رویال ثبت این امکان را فراهم کرده ایم تا با مشاوره رایگان، اطلاعات مربوط به تخصیص کد اقتصادی را دریافت کنید. لازم به ذکر است که اگر شما دارای چند واحد اقتصادی هستید، برای هر واحد شغلی باید یک کد اقتصادی اختصاصی دریافت کنید. تمام اشخاص حقیقی و حقوقی و تمام شرکت هایی که کار خدماتی انجام می دهند، می توانند کد اقتصادی دریافت کنند. برای دریافت کد اقتصادی، نیاز به جواز کسب دارید. از همین رو، پیش از اقدام برای دریافت این کد، بهتر است برای دریافت جواز کسب خود اقدام نمایید. دقت کنید برای دریافت کارت بازرگانی، حتما باید کد اقتصادی داشته باشید. همچنین برای صدور فاکتورهای رسمی به این کد نیاز دارید. فاکتورهایی که کد اقتصادی ندارند، از نظر قانونی رسمیت نخواهند داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با کارشناسان رویال ثبت در تماس باشید.

مشاوره

جهت مشاوره با کارشناسان ما می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

شماره تماس: ۰۲۱۷۹۶۲۴۰۲۱۲۲۸۹۰۱۲۰

مدارک لازم جهت دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

اولین مرحله برای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی، جمع آوری مدارک است. برای این منظور باید مدارک مورد نیاز را به شرح زیر آماده کنید:

  • درخواست کتبی دریافت کد اقتصادی
  • 3 قطعه عکس 4 در 3 از متقاضی
  • کپی از پروانه کسب
  • کپی از تمامی صفحات مدارک شناسایی اعم از شناسنامه و کارت ملی
  • پرداخت مبلغ مورد نیاز برای ثبت نام و ارائه فیش پرداختی
  • گواهی های پرداخت مالیات
  • کپی از سند یا اجاره نامه محل کار با کاربری ملک اداری- تجاری
  • ارائه کپی کارت اقتصادی قبلی در صورت وجود
  • تکمیل فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی

در روش اینترنتی، این مدارک باید اسکن شده و ضمیمه درخواست شما شوند. شما می توانید مدارک مورد نیاز را تهیه کرده و به رویال ثبت ارائه دهید. باقی مراحل دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی، توسط رویال ثبت برای شما انجام خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

مراحل دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

شما به راحتی در چند مرحله می توانید برای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقوقی اقدام کنید. برای دریافت این کد باید به شرح زیر عمل کنید:

  • به سایت سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس tax.gov.ir مراجعه کنید.
  • در ابتدای ورود به سایت، از منوی سمت راست در صفحه، گزینه ثبت نام الکترونیکی کد اقتصادی را انتخاب کنید.
  • سپس روی گزینه ورود به سامانه کلیک کنید.
  • در بخش بعدی، گزینه‌ سامانه‌ پیش ثبت نام کد اقتصادی را انتخاب کنید.
  • در این مرحله باید تمامی اطلاعات خواسته شده را تکمیل نمایید.

پس از ورود اطلاعات اولیه‌ درخواستی در سایت و ذخیره‌ آن ها، درخواست شما برای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی ثبت می شود.

آموزش دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

اگر می خواهید خودتان برای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقوقی اقدام کنید، باید استفاده از سایت را آموزش ببینید. برای این منظور می توانید از کارشناسان رویال ثبت کمک بگیرید. برای استفاده از خدمات سایت سازمان مالیاتی کشور، باید پیش ثبت نام انجام داده باشید. برای این منظور، در قسمت سامانه های عملیات الکترونیکی مالیاتی، روی گزینه سامانه ثبت نام الکترونیک کلیک نمایید. پس از مطالعه محتوای صفحه، روی گزینه ورود به ثبت نام کلیک کنید. در این مرحله از شما شماره/شناسه ملی درخواست می شود. نوع ثبت نام شما با توجه به این که شخصیت حقیقی هستید یا حقوقی متفاوت خواهد بود. در مراحل بعدی شما باید اطلاعات دقیقی از خود نظیر موارد زیر را در سایت کامل کنید:

  • اطلاعات شخصی شامل نام، کد ملی، شماره شناسنامه و سایر اطلاعات هویتی
  • اطلاعات تماس نظیر شماره تلفن همراه و ثابت، ایمیل، آدرس، کدپستی و …
  • اطلاعات مالی و مالیاتی مربوط به کسب و کار
  • اطلاعات مربوط به محل فعالیت
  • اطلاعات بانکی
  • اطلاعات مربوط به مجوزهای دریافت شده برای کسب و کار

ثبت نام دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

پس از تکمیل و تایید اطلاعات توسط شما، یک رهگیری ده رقمی به شما داده می شود. سپس سازمان امور مالیاتی کشور، اطلاعات ثبتی شما را راستی آزمایی خواهد کرد. چنانچه اطلاعات وارد شده صحیح باشد، نام کاربری و رمز عبور از طریق پیامک برای شما ارسال می شود. پس از دریافت این اطلاعات می توانید از طریق همان سایت نسبت به تکمیل ثبت نام خود اقدام نمایید. از طریق کد رهگیری می توانید وضعیت کد اقتصادی خود را بررسی کنید. صدور کد اقتصادی اشخاص حقیقی حدود 14 روز زمان می برد. البته اگر در ثبت اطلاعات شما مشکلی وجود داشته باشد، این مدت زمان بیشتر خواهد شد.

هر گونه نقص یا ایراد در ثبت اطلاعات، از طریق پیامک به شما اطلاع داده خواهد شد. پس از دریافت پیامک باید نسبت به رفع نواقص و ایرادات اقدام نمایید. فراموش نکنید استفاده از کد اقتصادی دیگران، مشمول پرداخت جریمه خواهد شد. بنابراین، بهتر است در مسیر دریافت کد اقتصادی صبور باشید و کد خود را دریافت کنید.

برون‌ سپاری ثبت نام کد اقتصادی به افراد یا شرکت ‌ها کمک می‌ کند تا این فرآیند دقیق و بدون اشتباه انجام شود. گاهی ثبت نام این کد، نیاز به آگاهی از قوانین مالیاتی و مدارک مورد نیاز دارد؛ برون‌ سپاری به کارشناسان مرتبط می ‌تواند از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کند. همچنین، افراد مشغول به کسب ‌و کار خود می ‌توانند از زمان و انرژی خود برای توسعه فعالیت‌ هایشان بهره ببرند،؛ در حالی که فرآیند اداری توسط متخصصان این حوزه برایشان پیگیری می‌ شود. این کار باعث تسریع در دریافت کد و کاهش احتمال رد شدن درخواست نیز می ‌شود. برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل و تاخیر در روند صدور کد اقتصادی، با رویال ثبت در تماس باشید. در نتیجه در کمترین زمان می توانید کد اقتصادی خود را دریافت کنید.

دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی را از کجا باید بگیریم؟

به منظور دریافت دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی لازم است درخواست و مدارک مورد نیاز به اتاق بازرگانی و اداره صنایع و معادن در هر یک از شهرهای ایران ارائه شود. پس از ارائه مدارک و بررسی آنها توسط دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی، در نهایت مجوز فعالیت های تجاری بین المللی برای افراد حقیقی یا حقوقی ارائه شده و از یا تا ۵ سل دارای اعتبار می باشد.

سامانه دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

برای صرفه جویی در وقت و همچنین کمتر شدن مسیر اداری صدور کد اقتصادی، سامانه ای برای ثبت درخواست آنلاین آماده شده است. این سامانه، همان سامانه امور مالیاتی کشور است. در این سامانه شما می توانید تمامی مسائل مالی و مالیاتی کسب و کار خود را پیگیری نمایید. راهنمای کاملی برای اطلاع از روند طی مراحل، در این سایت برای شما قرار داده شده است. همچنین شما می توانید به کمک رویال ثبت، تمامی مراحل را پیش ببرید.

سازمان امور مالیاتی ایران که وابسته به سازمان اقتصاد و دارایی است. این سازمان برای بهبود روند پیگیری امور مالیاتی و اقتصادی، سامانه tax.gov.ir را راه اندازی کرد. امکانات زیادی در این سایت برای راحتی شما تعبیه شده است. سامانه دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی فرآیند دریافت این کد را سریع‌ تر و ساده ‌تر می ‌کند. این سامانه به افراد امکان می ‌دهد تا به‌ صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری، درخواست خود را ثبت کنند. همچنین متقاضیان می توانند به صورت آنلاین مدارک لازم را ارسال نمایند. از سوی دیگر، پیگیری وضعیت درخواست و دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی، از طریق این سامانه به ‌راحتی امکان ‌پذیر است. این روش علاوه بر صرفه‌ جویی در زمان، شفافیت بیشتری را در مراحل ثبت و بررسی ایجاد می‌ کند. به کمک این سامانه، مراحل اداری کمتر شده و افراد می‌ توانند به ‌صورت قانونی فعالیت ‌های اقتصادی خود را سریع ‌تر آغاز کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با رویال ثبت در تماس باشید.

استعلام کد اقتصادی اشخاص حقیقی

معاملات تجاری، یکی از پر ریسک ترین معاملات شناخته می شوند. برای شروع هر فعالیت اقتصادی، ابتدا باید طرف مقابل خود را به خوبی بشناسید. یکی از راه های شناخت وضعیت اقتصادی افراد، بررسی کد اقتصادی آن ها است. اگر شما کد ملی شخص مقابل را داشته باشید، می توانید کد اقتصادی او را استعلام بگیرید. برای بررسی گواهی ارزش افزوده افراد شما باید به سامانه www.evat.ir مراجعه کنید. در سایت tax.gov.ir برای استعلام کد اقتصادی افراد، می توانید از قسمت سایر خدمات مالیاتی اقدام نمایید. در این مرحله باید گزینه استعلام شماره اقتصادی را بزنید. پس از ورود تصور امنیتی و کد ملی شخص مورد نظر، استعلام کد او به شما نشان داده خواهد شد.

استعلام کد اقتصادی به مشاغل و سازمان‌ ها کمک می ‌کند تا از قانونی بودن فعالیت‌ های تجاری طرف مقابل اطمینان حاصل کنند. این استعلام مشخص می‌ کند که فرد یا کسب ‌و کار ثبت‌ شده و مشمول قوانین مالیاتی است یا خیر. همچنین، به جلوگیری از معاملات با افراد متقلب یا شرکت‌ های غیرمجاز کمک می ‌کند. علاوه بر این، برای بررسی اعتبار مالیاتی و شفافیت فعالیت ‌های اقتصادی در معاملات، دریافت کد اقتصادی الزامی است. در نهایت، این فرآیند باعث افزایش اعتماد بین طرفین تجاری و کاهش ریسک‌ های قانونی می ‌شود.

مزایای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی مزایای بسیاری برای کسب و کار آن ها دارد. از جمله مزایای دریافت این کد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 قانونی شدن فعالیت اقتصادی: با دریافت کد اقتصادی، فعالیت شما به‌ طور قانونی به رسمیت شناخته می ‌شود و می ‌توانید به ‌صورت رسمی و قانونی تجارت کنید.

شناسایی توسط سازمان امور مالیاتی: کد اقتصادی به سازمان امور مالیاتی کمک می‌ کند تا به‌ راحتی کسب ‌و کار شما را شناسایی و ردیابی کند. این موضوع از بروز مشکلات مالیاتی در آینده جلوگیری می‌ کند.

امکان صدور فاکتور رسمی: با داشتن کد اقتصادی، شما می‌ توانید فاکتورهای رسمی صادر کنید. این امر به شما کمک می‌ کند تا مشتریان حقوقی و شرکت‌ ها را جذب کنید.

شرکت در مناقصات و مزایدات: برای شرکت در بسیاری از مناقصات و مزایدات دولتی و حتی خصوصی، دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی ضروری است.

دریافت تسهیلات بانکی و اعتباری: با دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی، شانس بیشتری برای دریافت وام‌ ها و تسهیلات بانکی دارید؛ زیرا فعالیت شما به‌ صورت رسمی ثبت شده است.

جلوگیری از جریمه‌ های مالیاتی: افرادی که بدون دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی فعالیت کنند، ممکن است با جریمه‌ های مالیاتی و قانونی مواجه شوند. دریافت کد اقتصادی به جلوگیری از این مشکلات کمک می ‌کند.

اعتبار بیشتر در معاملات تجاری: دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی به شما اعتبار بیشتری نزد مشتریان و تأمین ‌کنندگان می ‌دهد. در حقیقت نشان‌ دهنده شفافیت در فعالیت‌ های اقتصادی شماست.

تسهیل در حسابرسی و مدیریت مالی: دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی به شما کمک می ‌کند تا به‌ طور دقیق ‌تر حساب ‌های خود را مدیریت و حسابرسی کنید.

به‌ طور کلی، دریافت کد اقتصادی باعث می ‌شود که کسب ‌و کار شما به ‌صورت قانونی و سازمان ‌دهی شده عمل کند. همچنین از مزایای قانونی و تجاری بیشتری بهره ‌مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر با رویال ثبت در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید.

× پشتیبانی آنلاین