جستجو

انواع شرکت های تجاری ‏

آخرین مقالات

فهرست مطالب

معرفی انواع شرکت های تجاری

انواع شرکت های تجاری به موجب ماده 20 قانون تجارت هفت مورد بوده و عناوین آن از قرار زیر است:

  • شرکت سهامی
  • شرکت با مسئولیت محدود
  • شرکت تضامنی
  • شرکت مختلط غیر سهامی
  • شرکت مختلط سهامی
  • شرکت نسبی
  • شرکت تعاونی تولید و مصرف

انواع شرکت های تجاری موضوع ماده مذکور به دو دسته شرکت های سرمایه و شرکت های اشخاص قابل تقسیم می باشند. تنها شرکت های سهامی و با مسئولیت محدود را می توان بر اساس ملاک اهمیت و نقش سرمایه، در گروه شرکت های سرمایه قرار داد. شایان توجه است که در ایران قصد انتفاع (یعنی انتفاعی بودن شرکت) از ویژگی های اصلی انواع شرکت های تجاری است.

انواع شرکت های تجاری ‏ - رویال ثبت

آشنایی با انواع شرکت های تجاری

همانطور که دیدید یکی از انواع شرکت های تجاری، شرکت سهامی است. شرکت سهامی به شرکتی می گویند که سرمایه افراد در آن تبدیل به سهام شده و مسئولیت هر یک از شرکا در حدود مبلغ اسمی سهام آنها می باشد. نکته حائز اهمیت در خصوص شرکت های سهامی این است که حتی اگر موضوع فعالیت شرکت های سهامی امور بازرگانی نباشد، با این حال این شرکت ها تجاری محسوب می شوند.

شرکت با مسئولیت محدود به شرکتی می گویند که میان دو یا چند نفر برای انجام دادن امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکا تنها تا میزان سرمایه خود، مسئول بدهکاری ها و تعهدات شرکت است. در قانون تجارت تشکیل شرکت یک نفره پذیرفته نشده است. به سخن دیگر وجود حداقل دو نفر در انواع شرکت های تجاری هم شرط تشکیل و هم شرط بقای شرکت است.

در نام شرکت با مسئولیت محدود باید عبارت (با مسئولیت محدود) ذکر شود. اگر عبارت مزبور ذکر نشود، مسئولیت هر یک از شرکای شرکت در مقابل اشخاص ثالث به طور تضامنی خواهد بود. منظور از تضامنی بودن مسئولیت این است که طلبکاران شرکت می توانند نسبت به کل طلب خود به هر یک از شرکای ضامن که می خواهد رجوع کند.

یکی دیگر از انواع شرکت های تجاری شرکت تضامنی است. همانطور که از نام آن پیداست در شرکت تضامنی مسئولیت شرکا برای تادیه قروض شرکت به صورت تضامنی است. یعنی هر کدام از شرکا برای پرداخت تمام دیون شرکت مسئولیت خواهد داشت. شایان توجه است که لازم نیست شرکای شرکت تضامنی اهلیت تجاری نیز داشته باشند. صرف این که کسی در یک شرکت تضامنی است به این معنا نیست که او تاجر است.

انواع شرکت های تجاری ‏ - رویال ثبت

اساسنامه شرکت چیست؟

روابط میان شرکای شرکت مطابق با اساسنامه ای است که موسسین شرکت تنظیم می کنند. به عبارت دیگر شرکای انواع شرکت های تجاری آزادی کامل دارند تا ترتیب تقسیم منافع بین خود را مقرر نمایند. آنها از جمله می توانند ذخیره ای اعتباری غیر از آنچه قانون معین کرده است، را پیش بینی کنند تا برای مصارف مختلف به کار گرفته شود.

انواع شرکت های تجاری ‏ - رویال ثبت
انواع شرکت های تجاری ‏ - رویال ثبت

انواع شرکت های تجاری ایران ‏

یکی از انواع شرکت های تجاری شرکت مختلط غیر سهامی است. این شرکت با حضور یک یا چند شریک ضامن و یک یا چند شریک با مسئولیت محدود تشکیل می شود. در شرکت مختلط غیر سهامی مسئولیت شریک با مسئولیت محدود تنها در حدود و به میزان سرمایه ای که وارد شرکت کرده می باشد. در حالی که مسئولیت شریک ضامن به صورت تضامنی بوده و وی در قبال هر بدهکاری که ممکن است شرکت داشته باشد بدون محدودیت ضامن است. اداره شرکت مختلط غیر سهامی بر عهده شریک یا شرکای ضامن بوده و حدود و اختیارات آنها مثل شرکت تضامنی خواهد بود.

از دیگر انواع شرکت های تجاری می توان به شرکت مختلط سهامی اشاره کرد. شرکت مختلط سهامی تشکیل یافته از یک یا چند شریک ضامن و همچنین یک عده شرکای سهامی تشکیل می شود. سرمایه شرکای سهامی به صورت سهام یا قطعات سهام متساوی القیمه در آمده است.

یکی دیگر از انواع شرکت های تجاری شرکت با مسئولیت نسبی است. شرکت تجاری با مسئولیت نسبی میان دو یا چند نفر تشکیل می شود. هر یک از شرکا به نسبت سرمایه ای که وارد شرکت کرده است مسئولیت خواهد داشت. در نتیجه در این نوع شرکت در صورتی که دارایی شرکت برای تادیه همه بدهکاری های شرکت کافی نباشد، هر کدام از شرکا به نسبت سرمایه ای که در شرکت گذاشته مسئول پرداخت بدهکاری های شرکت خواهد بود.

شرکت تعاونی تولیدی یکی دیگر از انواع شرکت های تجاری می باشد. این شرکت توسط شاغلین به حرفه های خاص و با هدف تولید و فروش اشیاء یا اجناس تشکیل می شود. شرکت تعاونی تولید و مصرف ممکن است مطابق با اصول شرکت سهامی یا مطابق با توافق شرکا اداره گردد.

انواع شرکت های تجاری ‏ - رویال ثبت

نکات تکمیلی در خصوص انواع شرکت های تجاری

در مورد انواع شرکت های تجاری قابل توجه است که مطابق با ماده 1 قانون راجع به ثبت شرکت ها هر شرکتی که در ایران تشکیل شده و مرکزیت اصلی آن در ایران باشد، شرکت ایرانی به شمار می رود. انواع شرکت های تجاری که در ایران مشغول به فعالیت هستند باید شرایط شرکت خود را مطابق با مقررات قانون تجارت تنظیم کرده و آن را ثبت کنند. برای ثبت انواع شرکت های تجاری باید به سامانه ثبت شرکت ها مراجعه و فرم تقاضا را تکمیل کرد. در صورتی که شرکتی مطابق با قانون تجارت ثبت نشده باشد، دادگاه می تواند مطابق با مقررات قانونی حکم به انحلال شرکت صادر کند. هر یک از انواع شرکت های تجاری می توانند در اساسنامه اینچنین تعیین کند که سرمایه شرکت را به وسیله پرداخت های بعدی شرکا یا اضافه شرکای جدید، افزایش دهند. همچنین می توان در اساسنامه مقرر کرد که شرکا به واسطه برداشت از سرمایه، آن را تقلیل دهند.

انواع شرکت های تجاری ‏ - رویال ثبت

درباره ما

در سال 1384 شرکت رویال ثبت در ایران شروع به کار کرد. این شرکت افتخار دارد که برای بیش از هزار و دویست شرکت و بنگاه اقتصادی، ثبت انواع شرکت های تجاری، ثبت اختراع، طرح صنعتی و علامت تجاری و خدمات مالی و مالیاتی ارائه کرده است. از دیگر فعالیت های این موسسه می توان به اخذ ایزو و گواهینامه های معتبر بین المللی، اخذ کد اقتصادی، اخذ گواهینامه ارزش افزوده و بسیاری از خدمات دیگر اشاره کرد. توانایی پرسنل مجرب و کارآزموده این شرکت در هر حوزه، باعث جذب مشتریان و استفاده از دیگر خدمات مجموعه رویال ثبت شده است.

سوالات متداول انواع شرکت های تجاری ‏

انواع شرکت های تجاری به موجب ماده 20 قانون تجارت هفت مورد بوده و عناوین آن از قرار زیر است:

  • شرکت سهامی
  • شرکت با مسئولیت محدود
  • شرکت تضامنی
  • شرکت مختلط غیر سهامی

روابط میان شرکای شرکت مطابق با اساسنامه ای است که موسسین شرکت تنظیم می کنند. به عبارت دیگر شرکای انواع شرکت های تجاری آزادی کامل دارند تا ترتیب تقسیم منافع بین خود را مقرر نمایند.

یکی از انواع شرکت های تجاری شرکت مختلط غیر سهامی است. این شرکت با حضور یک یا چند شریک ضامن و یک یا چند شریک با مسئولیت محدود تشکیل می شود. در شرکت مختلط غیر سهامی مسئولیت شریک با مسئولیت محدود تنها در حدود و به میزان سرمایه ای که وارد شرکت کرده می باشد

5/5

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید.

× پشتیبانی آنلاین