جستجو

خروج از شرکت تعاونی

آخرین مقالات

نحوه خروج از شرکت تعاونی

خروج از شرکت تعاونی برای اعضا می تواند به شیوه های گوناگونی انجام گیرد. پیش از آن که شیوه های خروج از شرکت تعاونی را بررسی کنیم، توضیح مختصری درباره نحوه عضویت در شرکت تعاونی ارائه می دهیم. عضو در شرکت تعاونی به معنای شخصی حقیقی است، که با پذیرش اساسنامه شرکت تعاونی و با داشتن شرایط قانونی به عضویت شرکت در می آید. منظور این است که بر خلاف شرکت های تجاری دیگری مثل شرکت سهامی عام و خاص که اشخاص حقوقی هم می توانند به عضویت آن درآیند، عضویت در شرکت های تعاونی تنها توسط انسان امکان دارد.

خروج از شرکت تعاونی ممکن است به دو صورتی اختیاری و اجباری (اخراج) صورت گیرد. در موارد خروج از شرکت تعاونی به صورت اختیاری، کسی نمی تواند جلوی عضو را بگیرد. عضوی که عزم خروج از شرکت تعاونی را دارد، کلیه دیون و تعهدات او محاسبه شده و در ضمن صورتجلسه هیات مدیره خروج وی اعلام می شود. به  موجب تبصره 1 ماده 12 قانون بخش تعاونی اگر از تصمیم عضو برای خروج از شرکت تعاونی به شرکت خساراتی وارد شود، ملزم به جبران خسارات وارده خواهد بود.

خروج از شرکت تعاونی - رویال ثبت

اظهارنامه خروج از شرکت تعاونی ‏

خروج از شرکت تعاونی تولیدی، در صورتی که فرد، از اعضای متخصص باشد، طبق تبصره 2 ماده 12 قانون بخش تعاونی منوط به این است که عضو شش ماه پیش از خروج از شرکت تعاونی، اظهارنامه تنظیم کند. به عبارت دیگر خروج از شرکت تعاونی تولیدی برای اعضای متخصص باید شش ماه قبل از خروج به اطلاع شرکت برسد. دلیل این امر آن است که معمولاً اعضای متخصص یکی از نیازهای عمده شرکت را برآورده می سازند و باید با اعضای جدید جایگزین شوند.

‏ قوانین خروج از شرکت تعاونی

خروج از شرکت تعاونی علاوه بر آنکه به شیوه اختیاری صورت می گیرد، در برخی موارد ممکن است به صورت اجباری صورت گیرد. چنانچه عضو تعهدات خود در قبال شرکت تخلف کند و یا در مواردی که به موجب ماده 13 قانون بخش تعاونی و اقتصاد، اخراج عضو ضروری باشد، بنا به پیشنهاد هر یک از مدیران و تصویب مجمع عمومی حکم به خروج از شرکت تعاونی برای عضو صادر می شود. برخی از موجبات اخراج عضو از شرکت تعاونی از قرار زیر است:

  • یکی از موارد خروج از شرکت تعاونی مربوط به وقتی است که معلوم شود فرد از ابتدا شرایط عضویت در شرکت تعاونی را نداشته است. شرایط قانونی عضویت در شرکت تعاونی تابعیت ایرانی داشتن، عدم ارتکاب جرایم کلاهبرداری، اختلاس و ارتشا، عدم عضویت در تعاونی مشابه، عدم ممنوعیت قانونی و حجر و ورشکستگی به تقصیر می باشد. بنابراین در صورتی که برای اعضای هیات مدیره کشف شود که فرد پیش از این به کلاهبرداری محکوم بوده، مورد از موارد خروج از شرکت تعاونی خواهد بود.
  • یکی دیگر از موارد خروج از شرکت تعاونی وقتی است که عضو، مقررات اساسنامه را رعایت نکند. در این صورت هیات مدیره شرکت دو بار به فاصله پانزده روز، ابلاغ کتبی ارسال می کند. در صورتی که عضو همچنان به مقررات اساسنامه پایبند نبود، 15 روز پس از ارسال ابلاغیه دوم، مجمع عمومی فوق العاده حکم به خروج از شرکت تعاونی را در مورد وی صادر می کند.
  • اگر عضو شرکت تعاونی مرتکب اعمالی شده باشد که به شرکت خسارت مادی وارد آورده است، ظرف یک سال موظف به جبران آن زیان است. در صورتی که در این مدت جبران زیان وارده انجام نپذیرفت، یکی دیگر از موارد خروج از شرکت تعاونی محقق می گردد.
خروج از شرکت تعاونی - رویال ثبت

مدارک خروج از شرکت تعاونی ‏

خروج از شرکت تعاونی اگر اختیاری و به درخواست خودِ عضو باشد، مستلزم ارائه اظهارنامه ای مبنی بر خروج از شرکت تعاونی است. در واقع باید عضو، خروج خود را به اطلاع شرکت برساند. در صورتی که عضو متخصص در شرکت های تعاونی تولیدی باشد، باید اظهارنامه را شش ماه قبل ارسال نماید.

همچنین برای خروج از شرکت تعاونی باید نسبت به کلیه دیون و تعهداتی که عضو نسبت به شرکت و شرکت در مقابل عضو دارد، تسویه حساب کامل صورت گیرد. برای مثال اگر عضو برای انجام یک پروژه کاری از شرکت وام گرفته باشد، باید هنگام خروج از شرکت تعاونی اقساط باقی مانده وام را پرداخت کند. ممکن است ورثه خواستار خروج از شرکت تعاونی باشند. در این صورت باید عدم رضایت خود مبنی بر عضویت در شرکت را به اطلاع شرکت برسانند. وقتی وراث اظهارنامه مبنی بر خروج از شرکت را فرستادند، شرکت تعاونی اقدام به محاسبه سهام و حقوق مالی عضو متوفی مطابق با قیمت روز می کند. سپس با تسویه حساب کامل عضویت آنها بلااثر می شود.

علاوه بر این هنگام خروج عضو از شرکت، باید نسخه ای از اساسنامه که به امضای او رسیده به مدیریت شرکت تحویل گردد و همچنین عضو باید مدارک هویتی خود را تحویل به مرجع ثبت شرکت ها نماید تا نام او از فهرست اعضای شرکت حذف گردد.

خروج از شرکت تعاونی - رویال ثبت

پایان

در پایان به این موضوع اشاره می شود که اگر عضو شرکت تعاونی فوت گردد، وراث او به عنوان عضو شرکت تعاونی شناخته می شوند. اگر وراث متوفی متعدد باشند، باید مابه التفاوت سهم خود نسبت به متوفی را برای عضویت در شرکت پرداخت کنند. همچنین در صورتی که تعداد وراث از تعداد عضو مورد نیاز شرکت بیشتر باشند، وراث می توانند با توافق میان خود یک یا چند نفر را به عضویت شرکت درآورند.

درباره ما

شرکت رویال ثبت از سال 1384 تا کنون در ایران در حوزه ثبت و حقوق ثبتی فعالیت حرفه ای داشته است. ما افتخار داریم که برای بیش از هزاران شرکت و موسسه اقتصادی در زمینه ثبت انواع شرکت های تجاری و بازرگانی، ثبت اختراع، طرح صنعتی و علامت تجاری و خدمات مالی و مالیاتی ارائه کرده ایم.

از دیگر خدمات شرکت رویال ثبت می توان به اخذ ایزو و کد اقتصادی، دریافت گواهینامه های معتبر بین المللی، ثبت گواهینامه ارزش افزوده و خدمات ثبتی و حقوقی دیگری اشاره کرد که توانایی پرسنل مجرب و کارآزموده این شرکت در هر حوزه، باعث جذب مشتریان و استفاده از دیگر خدمات مجموعه رویال ثبت گردیده است.

 

خروج از شرکت تعاونی ممکن است به دو صورتی اختیاری و اجباری (اخراج) صورت گیرد. در موارد خروج از شرکت تعاونی به صورت اختیاری، کسی نمی تواند جلوی عضو را بگیرد. عضوی که عزم خروج از شرکت تعاونی را دارد، کلیه دیون و تعهدات او محاسبه شده و در ضمن صورتجلسه هیات مدیره خروج وی اعلام می شود.

عضو در شرکت تعاونی به معنای شخصی حقیقی است، که با پذیرش اساسنامه شرکت تعاونی و با داشتن شرایط قانونی به عضویت شرکت در می آید. منظور این است که بر خلاف شرکت های تجاری دیگری مثل شرکت سهامی عام و خاص که اشخاص حقوقی هم می توانند به عضویت آن درآیند، عضویت در شرکت های تعاونی تنها توسط انسان امکان دارد.

خروج از شرکت تعاونی تولیدی، در صورتی که فرد، از اعضای متخصص باشد، طبق تبصره 2 ماده 12 قانون بخش تعاونی منوط به این است که عضو شش ماه پیش از خروج از شرکت تعاونی، اظهارنامه تنظیم کند. به عبارت دیگر خروج از شرکت تعاونی تولیدی برای اعضای متخصص باید شش ماه قبل از خروج به اطلاع شرکت برسد. دلیل این امر آن است که معمولاً اعضای متخصص یکی از نیازهای عمده شرکت را برآورده می سازند و باید با اعضای جدید جایگزین شوند.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید.

× پشتیبانی آنلاین