جستجو

گواهی ارزش افزوده

آخرین مقالات
گواهی ارزش افزوده - رویال ثبت

فهرست مطالب

اگر بخواهیم در مورد مفهوم ارزش افزوده بیشتر توضیح دهیم؛ می توانیم از یک مثال کمک بگیرم. یک کالای تولیدی مانند نان را می توان کالایی چند مرحله ای در نظر گرفت. کشت گندم ، تبدیل آن به آرد و همچنین تبدیل آرد به نان، مرحله های تولید نان می باشد. در هر یک از این مرحله ها شخص یا گروهی بر روی محصول اولیه کاری انجام می دهد. بر اساس انجام این کار، از محصول اولیه، محصولی دیگر با ارزشی بیشتر به وجود می آید. ارزش اضافه شده در هر مرحله، بر قیمت و همچنین مالیات اخذ شده موثر است.

اما  این مفهوم فقط برای کالا های تولیدی نیست. بلکه خدمات نیز مشمول این مفهوم مهم می شوند. به عنوان مثال، فروش کالا های وارداتی می تواند یکی خدمت چند مرحله ایی باشد. از واردات یک کالا تا رسیدن آن به دست مردم، چند مرحله وجود دارد. در هر یک از این مرحله ها به سبب کاری که انجام شده، ارزشی نیز افزوده می شود. در فعالیت های اقتصادی این مفهوم بیشتر برای محاسبات کاربرد دارد. در ادامه درباره این مسئله بیشتر توضیح می دهیم.

ارزش افزوده-royalsabt.com

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده در گذشته مربوط به کشور های توسعه یافته و مدرن بود. در واقع این نوع مالیات نیز، در کنار سایر مالیات ها منبع درآمد مناسبی برای دولت و انجام کار های خدماتی  بوده است.

در ایران، قانون مالیات دارای نواقص زیادی می باشد. مدت زیادی از تصویب مالیات بر ارزش افزوده در ایران نمی گذرد. لایحه این نوع از مالیات، در سال شصت شمسی مورد بررسی مجلس وقت قرار گرفت.

اما در آن زمان به دلایل مختلفی این لایحه تصویب نشد. بار دیگر در اوایل دهه 80 این نوع از مالیات مورد توجه قرار گرفت. یک پروسه 7 سال برای تصویب و بررسی آن طی شد. و در نهایت در سال هشتاد و هفت شمسی این لایحه به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان در ایران رسید. وزیر امور دارایی این قانون مالیاتی جدید را برای اجرا به سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ کرد.

اجرای این قانون هنوز با چالش های جدی مواجه است. هنوز سازمان امور مالیاتی، ساز و کار صحیحی برای دریافت مالیات ها ندارد. و فرار مالیاتی یکی از مسئله های مهمی است که متاسفانه در ایران به میزان قابل توجه ایی اتفاق می افتد. برای اجرای صحیح این قانون، محاسبه دقیق ارزشی که در نتیجه کار، به کالا یا خدمات افزوده می شود اهمیت دارد.

نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده چگونه است؟

ارزش افزوده را تنها با دریافت گواهی مربوط به آن می توان روی کالاها در نظر گرفت. در واقع قیمت گذاری یک کالا امری دلخواه نیست که به افراد اجازه دهد تا هر طور که میل آنهاست کالایی را وارد بازار کنند. این مسئله باید تحت نظارت قانون و با توجه به قوانین مربوطه باشد.

در نتیجه اخذ گواهی ارزش افزوده بسیار مهم است. برای اخذ این گواهینامه در ابتدا باید تمامی مسیر منهی به تشکیل پرونده مالیاتی خود را طی کرده باشد. در اصل با اخذ شماره اقتصادی در اداره مالیات شناخته شده باشید. پس از انجام این کار باید مدارک لازم برای دریافت گواهی ارزش افزوده را فراهم کنید که در ادامه متن به آنها اشاره می کنیم.

پس از جمع آوری این اسناد، وارد سامانه ارزش افزوده شده و در آن ثبت نام کنید. پس از تکمیل مراحل ثبت نام اولیه خود در سایت، وارد صفحه «درخواست گواهینامه ثبت نام» شوید. در این صفحه باید اطلاعات خواسته شده با دقت کامل وارد کنید. یکی از مهم ترین این اطلاعات «کد رهگیری سامانه شماره اقتصادی» است. پس از تکمیل فیلدهای این صفحه، دکمه ثبت درخواست را بزنید.

خوب است که تمامی اطلاعات وارد شده در این مرحله یک پرینت تهیه کنید و تا زمان اخذ گواهی ارزش افزوده آن را نگه دارید. در نهایت با بررسی کارشناسان مربوطه، گواهی به شما تعلق می گیرد. به خاطر داشته باشید که در این ثبت نام در دست داشتن اطلاعات زیر به همراه اسناد نام برده، الزامی است.

  1. کد اقتصادی شرکت به همراه کد رهگیری زمان اخذ آن
  2. آدرس پستی محل اصلی دفتر
  3. کپی مدارک هویتی تمام اعضای شرکت
  4. آگهی های تأسیس و آخرین تغییرات شرکت
  5. وکالتنامه فردی که موظف به پیگیری امور مربوط به ارزش افزوده است

تماس با ما-royalsabt.com

روش محاسبه  مالیات بر ارزش افزوده

روش صحیح محاسبه مالیات بر ارزش افزوده، بسیار اهمیت دارد. روش محاسبه این مالیات در کشور ما بر اساس صورت حسابی است. همراه کالایی که به فروش می رسد؛ از خریدارش مالیات بر ارزش افزوده آن، کسب می شود.

فروشنده نیز در موعد مقرر این مالیات ها را به سازمان امور مالیاتی کل کشور، پرداخت می کند. بهای نهایی کالایی که خریدار پرداخت می کند، شامل مالیات بر ارزش افزوده آن و همچنین قیمت اصلی خود کالا می باشد.

برای  محاسبه، نرخ یا درصد مالیات ضرب در قیمت کالا شده و به علاوه قیمت اولیه کالا می شود. نرخ مالیات در کشور ایران 9 درصد است. یعنی 9 درصد از قیمت هر کالایی به عنوان مالیات کسب می شود. در قانون، نحوه و محل مصرف بودجه حاصل از مالیات مشخص شده است.

ارزش افزوده-royalsabt.com

گروه های شغلی  مشمول بر مالیات ارزش افزوده

تمام گروه های شغلی و فعالین اقتصادی، مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی شود. اما به طور کلی می توان گفت هر فردی که در کار خود به نحوی خرید و فروش کالا یا خدماتی را انجام می دهد؛ باید مالیات پرداخت کند. به عنوان مثال این مسئله، شامل وارد کنندگان کالا، صادر کنندگان کالا، موسسه های تجاری مختلف، هتل ها، فروشندگان طلا و جواهر می شود.

این مشاغل باید اظهارنامه مالیاتی خود را به موقع تحویل دهند. برای پر کردن اظهار نامه مالیاتی باید کد اقتصادی وجود داشته باشد. پرداخت به موقع و منظم مالیات بر ارزش افزوده، سبب معافیت های مالیاتی می شود. اما بعضی از مشاغل نیز به طور کلی معاف از مالیات هستند. این معافیت ها، برای گروه های شغلی فرهنگی اعمال می شود. به عنوان مثال کتاب فروش ها از پرداخت مالیات معاف هستند.

اما به غیر از فروشندگان کالا های هنری و فرهنگی، بعضی از شغل های دیگر مانند خدمات درمانی معاف از مالیات می باشند. همچنین تولید کنندگان محصولات کشاورزی فرآوری نشده معاف از مالیات هستند. یعنی کشاورزان نیاز به پرداخت مالیات ندارند. علت این مسئله حساس بودن و اهمیت کار کشاورز ها و همچنین پایین بودن سطح درآمد سالانه آن ها می باشد.

ارزش افزوده مالیاتی است که باید به اداره مالیات بر ارزش افزوده پرداخت گردد . این مالیات مستقل از مالیات تکلیفی است. این مالیات که تا پایان سال 97 نه در صد در نظر گرفته شده  است . میبایست در قالب مالیات ارزش افزوده بصورت فصلی ارائه میگردد. تا 15 ام ماه بعد از هر فصل فرصت داده میشود که گزارش ارزش افزوده به اداره مربوطه ارائه شود . و 9 در صد اختلاف خرید و فروش در پرداخت میگردد .

 
 
تماس با رویال ثبت
 

استعلام ارزش افزوده

ارزش افزوده در گواهی خود با مدت زمان محدود مشخص می شود. در واقع این یک گواهینامه دائمی نیست و برای تمدید آن باید تلاش کرد. در نتیجه مشتریانی که زمان خرید کالا می خواهد هزینه ای ارزش افزوده شده را پرداخت کنند، می توانند از اعتبار گواهی آن شرکت با خبر شوند.

استعلام ارزش افزوده به دو طریق قابل انجام است. در وهله اول باید وارد سامانه استعلام گواهی ارزش افزوده شوید. استفاده از این سامانه نیازی به ثبت نام ندارد زیرا که زمان دریافت گواهی ارزش افزوده اطلاعات خواسته شده، درج شده اند. اینجا تنها با استفاده از شناسه ملی و یا کد اقتصادی شرکت می توانید استعلام لازم را انجام دهید.

اطلاعات مورد نیاز شما در یک جدول ساده، پایین تر از فیلدهایی که تکمیل کرده اید، ظاهر خواهد شد. در این جدول وضعیت مؤدی، تاریخ ثبت و تاریخ مشمولیت گواهی ارزش افزوده را می توان مشاهده کرد. این نکته را نیز در خاطر داشته باشید که استعلام این گواهی با استفاده از کد ملی مؤدی نیز امکان پذیر است. البته این روش بیشتر برای مؤدیان حقیقی مورد استفاده است.

مدارک مورد نیاز دریافت گواهی ارزش افزوده

 
1-کپی مدارک شناسایی اعضا
2-کپی مدارک شرکتی اعم از اساسنامه ، اظهارنامه ثبتی ، روزنامه رسمی ، شرکتنامه .
3-قبص برق و تلفن ملک
4-اجاره نامه رسمی و هولوگرام دار برای ملک استیجاری
5-کپی سند ملکی برای ملک استیجاری یا ملک تحت تملک
6-اخذ کد اقتصادی قدیم
7-اخذ کد اقتصادی جدید
8-ثبت نام در سامانه ارزش افزوده
نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده
1-ابتدا مدارک فوق تهیه میشود
2-سپس به وکیل مجموعه رویال ثبت وکالتی داده میشود
3-تشکیل پرونده  ارزش افزوده انجام میگیرد
4-سپس گواهی ارزش افزوده صادر میشود.
 
زمان صدور گواهی ارزش افزوده حدود 1 الی 2 ماه زمان  میبرد که گواهی ارزش افزوده صادر شود . معمولا 6 ماهه صادر میشود و پس از 6 ماه قابل تمدید میباشد .

سوالات متداول ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده در گذشته مربوط به کشور های توسعه یافته و مدرن بود. در واقع این نوع مالیات نیز، در کنار سایر مالیات ها منبع درآمد مناسبی برای دولت و انجام کار های خدماتی بوده است. در ایران، قانون مالیات دارای نواقص زیادی می باشد. مدت زیادی از تصویب مالیات بر ارزش افزوده در ایران نمی گذرد. لایحه این نوع از مالیات، در سال شصت شمسی مورد بررسی مجلس وقت قرار گرفت. اما در آن زمان به دلایل مختلفی این لایحه تصویب نشد. بار دیگر در اوایل دهه 80 این نوع از مالیات مورد توجه قرار گرفت. یک پروسه 7 سال برای تصویب و بررسی آن طی شد.

روش محاسبه این مالیات در کشور ما بر اساس صورت حسابی است. همراه کالایی که به فروش می رسد؛ از خریدارش مالیات بر ارزش افزوده آن، کسب می شود. فروشنده نیز در موعد مقرر این مالیات ها را به سازمان امور مالیاتی کل کشور، پرداخت می کند. بهای نهایی کالایی که خریدار پرداخت می کند، شامل مالیات بر ارزش افزوده آن و همچنین قیمت اصلی خود کالا می باشد. برای محاسبه، نرخ یا درصد مالیات ضرب در قیمت کالا شده و به علاوه قیمت اولیه کالا می شود. نرخ مالیات در کشور ایران 9 درصد است. یعنی 9 درصد از قیمت هر کالایی به عنوان مالیات کسب می شود.

کپی برابر اصل مدارک شناسایی اعضا و گواهی عدم سو پیشینه برای همه اعضا و بازرسین و مدرک مورد نیاز در زمینه تخصصی ارائه شود و فرم شرکت رویال ثبت تکمیل گردد . وکالتنامه وکیل امضا شود . و مجوز وزارت تعاون توسط شرکت رویال ثبت اخذ میگردد . وتایید دوره آموزشی گرفته میشود

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید.

× پشتیبانی آنلاین